گامی بسوی ترقی و کمال مادی و معنوی

Posted on at



 


یکی از حقیقت های مهم اجتماعی اینست که بوجودآمدن قدرت ضعف و شکست حکومت و ملت ها و پیشرفت و یا عقب ماندگی تمدن ها در جوامع مختلف وابسته به حوادث ناگهانی و تصادفی نیست، بلکه واقعیت ها گواهی میدهند که این ناهنجاری ها با سنت ها و عوامل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ارتباط نزدیک دارند.


گاهی یک جامعه در شرایط از تاریخ و در محیط معین در مسیر رشد و ترقی همه جانبه مادی و معنوی گام می نهد و قله های موفقیت را یکی پی دیگر می پیماید و برای مردم آزادی امنیت و عدالت را به هدیه می دهد.


اما پس از مدتی بوجود آمدن پدیده و عواملی چون: ظلم، بی نظمی اجتماعی، نفاق، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی و غیره بسان طاعون آن جامعه را بیمار و جانشین می کند، و دیری نمی گذرد که همه دست آوردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فکری، اخلاقی و در کل مادی و معنوی اش را از دست داده و همه ارگانها و موسسات آن جامعه که به مثابه ستون فقرات آن می باشد مورد لرزش و شکستگی قرار می گیرد.


در این وهله زمانی اگر مردمان آگاه، روشن و مسئول کشور در برابر برسالت و وظایف خود احساس مسئوولیت نکنند و قیام عظیمیی را برای جلوگیری از، ازدست دادن نعمت های مادی و معنوی جامعه را براه نیاندازند، آن جامعه و مردم در دشت بدبختی و سرگردانی گام خواهند نهادند و در شب های تاریک و روزهای تاریک تر از شب ها به صدها سال خیران و بی پناه خواهند ماند.


اما با بوجود آوردن یک نظام حاکم به اساس قوانین الهی و به خواست ملت و سعی و تلاش بلیغ جهت بوجود آوردن یک سیستم کارا و متفق زمینه را برای پیشرفت و کمال مادی و معنوی مساعد خواهد ساخت.


درام و ماندگاری یا سقوط این جامعه و نظام حاکم نوین هم در گرو وابسته به عوامل فوق الذکر می باشد. خواه بداند یاکه نداند، بپذیرد و یا نه پذیرند.


قوانین الهی بالای سنتها و نظامهای اجتماعی و سیاسی تاثیر برگذاری دارد. که یکی از این تاثیرات یکسان نگری و مساوات در مورد همه انسانها و جامعه ها چه مسلمان یا غیر مسلمان است می باشد.  بدین اساس همه جوامع بخصوص جوامع اسلامی باید شناخت کافی از ویژگی های قوانین الهی داشته و هرکدام در جای صحیح آن مورد کارائی قرار دهند.


تردیدی نیست که آن وقت مشمول بندگان آزاده و فرحت خداوند کریم خواهیم گردید و کرامت، عزت، خوشبختی از دست رفته خود را باردیگر بدست خواهند آورد ویکبار دیگر خواهیم توانست که گام های خود را در مسیر ترقی و پیشرفت گذاشته و با تمام وجود کمال مادی و معنوی جامعه خود را لمس و احساس کنیم.



About the author

sami2014

Kabul University,
Faculty of Journalism

Subscribe 0
160