عواملی که خطر بروز سرطان سینه را افزایش میدهند

Posted on at


عامل افزایش دهنده خطر بروز سرطان سینه آن چیزی است که احتمال بروز این بیماری را در فرد زیاد بسازد.اما وجود یکی یا حتی چندین عامل از عواملی که خطربروز این بیماری را افریش میدهند به این معنی نیست که فرد حتما به این بیماری دچار خواهد شد.اکثر افرادی که به سرطان سینه مبتلا میشوند عامل افزایش دهنده خطر بیماری در انها وجود ندارد.



این عوامل افزایش دهنده خطر دچار شدن به سرطان سینه قرار زیر هستند:


1-      زن بودن : زنها بیشتر از مرد ها به سرطان سینه مبتلا میشوند


2-      سن بالا: خطر ابتلا به بیماری با زیاد شدن سن زیاد میگردد


3-      سرطان در یک سینه درگذشته : اگر شما در یک سینه تان در گذشته سرطان داشتید خطر بروز سرطان در سینه دیگر تان وجود دارد.


4-      سرطان سینه در فامیل : اگر مادر تان، خواهر تان یا دختر تان به سرطان سینه مبتلا گردیده این هم خطر بروز بیماری را در شما افزایش میدهد اما تا حالا اکثر افرادی که سرطان سینه تشخیص شده اند سابقه فامیلی این بیماری را نداشتند.


5-      قرار گرفتن در معرض اشعه یا تابش : اگر شما برای درمان بیماری در سنین نوجوانی و جوانی در معرض تابش رادیویی قرار گرفته اید این میتواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.


6-      چاقی :چاق بودن خطر دچار شدن به سرطان سینه را افزایش میدهد.


7-      شروع شدن دوره در سنین پایین : شروع شدن دوره در سن کمتر از دوازده سالگی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش میدهد


8-      ایست یا بند شدن دوره در سنین بالا : اگر دوره تان در سن خیلی بالاتر از سنی که باید بند شود قطع شود خطر ابتلا به سرطان سینه در شما افزایش میابد. (آخرین دوره بطور متوسط باید در سن51 سالگی باشد اما در بعضی اخرین دوره شان در سنین بعد از 40 سالگی است)


9-      اولین تولد در سن بالا : خانم های که اولین نوزاد را بعد از سن 35 سالگی تولد میکنند خطر ابتلا به سرطان سینه در انها زیاد میگردد.


10-   هیچ باردار نشدن : خانم های که هیچ باردار نشده اند خطر ابتلا به سرطان سینه درآ نها افزایش میابد.


11-   درمان هورمونی بعد از ایست دوره: زنانیکه برای درمان علایم ایست قاعده گی دارو های را استفاده میکنند که حاوی دو هورمون استروجن و پروجسترون هست خطر ابتلا به سرطان سینه درانها افزایش میابد.


12-   الکل : مصرف کردن الکل خطر دچار شدن به سرطان سینه را افزایش میدهد.


 



About the author

sadiqahrari

Sadiq was born in Herat city of Afghanistan and joined Herat University then got the Sholarship from Cairo University and graduated from Faculty of medicine Cairo Univercity in 2012 . he is able to speak Persian, English,Arabic,he is interesting in reading, drawing and writing

Subscribe 0
160