ساخت مکاتب در افغانستان شما را به سالن کارنگی می برد !

Posted on at

This post is also available in:

فرشته فروغ از طرف Women Annex , ارن گولفیدن از طرف Film Annex ,میکائیل سوینی از طرف  بازاریابی هدفمند، و فرانسیسکو رولی از طرف فیلم انکس 

 

در سه شنبه شب، ما بدنبال این بودیم که چگونه به سالن کارنیگی برویم، جوابش دادیم : تمرین، تمرین، تمرین

در حدود یکسال پیش، فرانسیسکو رولی من را به پروژه اش  “ ساخت مکاتب در افغانستان “  آورد.


سه شنبه شب یک سری ترتیبات را انجام دادیم که توانستیم کار جدیدمان را در ارتباط با فرهنگ و موسیقی افغانستان با دوست جدیدمان فرشته فروغ کسی که در سال ۲۰۱۲ به نیویورک آمده شروع کنیم. 

دانش آموزانی از انستیتوت ملی موسیقی افغانستان که در سالن کارنیگی در روز سه شنبه  ۱۲ فبروری اجرا کردند.  همچنین بسیاری از آهنگ های اجرا شده تکه های کلاسیک غربی مانند ویوالدی فور سیزان بودند، دانش آموزان ابزار سنتی افغانی را برای نواختن موسیقی مانند رباب، سیتار و سارود بشمول  ریتم های جدید برای تهیه صداهای سنتی جدید افغانی بود. 



این اجرا یکی از تور دانش آموزان در آمریکا بود، صدای خاص خودشان را به  مکانهای مانند دیپارتمنت استت و بانک  جهانی بیاورند. مکتب توسط احمد سرمست تاسیس شد، کسی که انستیتوت را امروز رهبری میکند. مکانی مجانی برای دانش آموزانی از سراسر کشور بشمول اطفال یتیم و خیابانی، گردهم آمده اند تا موسیقی را با هم یاد بگیرند. یک سوم دانش آموزان در انستیتوت خانمهای جوان هستند. ارکسترا شامل دانش آموزانی از سنین ۱۰ الی ۲۱ ساله میشود. تور همچنین شامل دانش آموزانی از ارکسترای ماری لند و ارکسترای لیسه اسکارسداله  میشود، کسی که هزینه مالی برای این تور را فراهم نمود.


 

تحت قیومیت طالبان، موسیقی دانان افغانستان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و آموزش موسیقی به فراموشی سپرده شد. انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد تا آموزش را برای همه دانش آموزان، پسران و دختران فراهم کند.

 

این اولین برنامه ای نیست که  فرصت آموزش غیر سنتی را برای افغانها فراهم می سازد. پروژه توسعه افغان، ابتکار فیلم انکس، به دانش آموزان مدارس افغانستان کمک میکند تا از طریق اینترنت و رسانه های اجتماعی به یکدیگر ارتباط پیدا کنند.  این اطاق های مجهز به  انترنت به دانش آموزان  بخصوص طبقه اناث فرصت میدهد تا شانس آموزش حرفه ای را بیابند. زنان در افغانستان مدت زیادی فرصت های تحصیلی خود را از دست داده اند، حقیقتی که پروژه توسعوی افغان و انستیتوت ملی موسیقی افغانستان امید است آن را تغییر دهند. 

پروژه توسعوی افغان بصورت تنگاتنگی به پروژه Women’s Annex مرتبط میباشد، وب سایت جدید که توسط تیم فیلم انکس توسعه داده شده است. Women’s Annex وب سایتی است که به تقویت زنان در افغانستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی کمک میکند. این صفحه زنان را در کشورهای در حال توسعه تشویق میکند تا مطالب خودشان را مانند فیلم، بلاگ ایجاد کنند و از طریق آنلاین مطالب را مدیریت کنند تا درآمد کسب کنند. این مدل مرحله برای کسانی که از لیسه فارغ شده اند و با پروژه توسعوی افغان همکاری میکنند. این صفحه همچنین بالاتر از وب سایت کار میکند تا گروه لینکداین جای که افراد علاقه مند به تقویت زنان میباشند را شامل شود.

خواه این از طرف موسیقی باشد، خواه از طرف رسانه اجتماعی، تقویت نوجوانان در افغانستان برای به توصیف خود پرداخته و از داستانهایشان بگویند فکر خوبی است. به جوانان در افغانستان توانایی این را بدهیم که روی پای خود بایستند، به تمام کشور کمک خواهد کرد. ابتکاراتی مانند پروژه توسعوی افغان و انستیتوت موسیقی ملی افغان با به اشتراک گذاشتن تاریخ غنی افغانستان را به دنیا معرفی میکنند. بعضی وقتها این کار میتواند آنها را به سالن کارنیگی بیاورد. 

 

 مقاله اصلی را در مجله نیویورک تایمز در اینجا بخوانید



About the author

ruhollah-mehraban

hi, My name is Ruhollah, I am graduated from Language department of Kabul University, I am doing translation,web logging, I like to write and create ..

Subscribe 0
160