فیلمنامه نویسی و آموزش پایدار در افغانستان ؛ توانمند سازی زنان

Posted on at


با نزدیک شدن امتحانات سالانه که تقریباً دو ماه دیگر آغاز میگردد، نظارت بر کارکرد اداری و تدریس اساتید نیز افزایش یافته است. این باز دید ها و نظارت ها باعث میشود تا کوشش بروی قوۀ تفاهم شاگردان بیش از پیش افزون گردد. به سلسلۀ این بازدید ها میتوان از بازدید اعضای ارشد نظارت از تمام امور تدریسی و اداری اشارۀ داشت. این بازدید از ساعت 8 صبح که شامل دورۀ صبحگاهی میگردد الی 5 بعد از ظهر که آخرین دورۀ تدریسی میباشد ادامه یافت که نحوۀ تدریس استادان صنوف مختلف را مورد بررسی قرار داد.

در این اواخر بر علاوۀ آموزش دروس مکتب، برای شاگردان برنامه هایی در موارد مختلف به راه افتاده است. که در بالا بردن سطح آگاهی شاگردان و از طریق آنها در بالا بردن سطح آگاهی خانواده های شان مفید واقع گردیده است. از آن جمله صنف درسی در موارد حقوقی از طرف پوهنځی شرعیات برای شاگردان صنوف مختلف برگزار میگردد و در هفته دو روز تدریس میگردد.

برعلاوه شاگردان صنوف دوازدهم که امتحانات کانکوری را در پیش دارند، برای آماده ساختن آنها مسابقاتی برگزار خواهد شد. و همچنان کار ها و امورات اداری در اسرع وقت انجام یافته است.

صنف کمپیوتر که از طرف شرکت افغان سیتادل برگزار میگردد. در ماه های اخیر بعد از آموزش دادن٫ شاگردان زیاد از مکاتب مختلف ولایت هرات اقدامات جدیدی را روی دست گرفته است که شامل برگزاری صنوف فیلمنامه نویسی، داستان نویسی و مقاله نویسی میگردد.

 صنف فیلمنامه نویسی که در دو مکتب نسوان امیر علی شیر نوائی و محجوبه هروی به مدت یک ماه راه اندازی شده است٫ شاگردان مکاتب مختلف را آموزش میدهد. که در حال حاضر شاگردان مکتب گوهرشاد بیگم و امیر علی شیر نوائی در لیسۀ نسوان امیر علی شیر نوائی و شاگردان پنج مکتب دیگر در لیسۀ محجوبه هروی مشغول تدریس اند.   

 

بشیر احمد بهروان استاد فاکولتۀ ژورنالیزم که از طرف شرکت سافت ویری افغان سیتادل به حیث استاد، شاگردان را تدریس میکند چنین میگوید: من از طرف شرکت افغان سیتادل ایجا مؤظف به تدریس شاگردان صنف فیلمنامه نویسی هستم که در روز های شنبه ، دوشنبه و چهار شنبه در مکتب نسوان امیر علی شیر نوائی و روز های یکشنبه ، سه شنبه و پنج شنبه در مکتب محجوبه هروی تدریس میکنم.

وی در ادامۀ صحبت هایش گفت: تا فعلاً که به نصفۀ این برنامۀ یک ماهه رسیدیم دربارۀ مورد محتوا در داستان مثل نیرنگ ، درون مایه و موضوع  بحث صورت گرفته است که در جلسه های بعدی تمرکز بیشتر ما در فیلم نامه نویسی خواهد بود.

وی همچنان علاوه نمود که بعد از اتمام این برنامه که به مدت یک ماه است پلان هایی در قسمت آموزش شاگردان برای فیلم برداری آغاز خواهد گردید. که شاید همین شاگردان آن را پیش ببرند چون موارد مختلف فیلمنامه نویسی را می آموزند.

کارکرد های دیگر صنف کمپیوتر در این هفته میتوان به جذب شاگردان جدید در بخش بلاگ نویسی اشاره نمود که بعد از اتمام آموزش شاگردان دورۀ نخست انجام خواهد یافت. باید تذکر به عمل آورد که در سایت فیلم انکس تغییراتی به وجود آمده است که شامل تغییر دیزاین این سایت میگردد و شاگردانی که در این بخش آموزش داده شده بودند.برای اولین بار درآمد خویش را به دست آورده اند.این شاگردان با فرا گرفتن آموزش سایت yahoo, gmail, twitter,tumblr,linked in, facebook و filmannex به شکل حرفه ایی به فعالیت خود در سایت فیلم انکس ادامه میدهند.



About the author

AmirAliSherNawaie

Amir Ali Sher Nawaie was established in 1368. At first, it was both a male and female school but in different shifts until 1390. In 1390, it became a female school and students are now studying in three shifts. It has 29 classes, more than 4,000 students and 155 teachers.…

Subscribe 0
160