چراحرکت کره زمین راحس کرده نمیتوانیم؟

Posted on at


تاچند صدسال پیش تمام مردم فکر میکردند که کره زمین مرکزکاینات است وخورشبد ماه ستارگان به دور آن میچرخند.این عقیده براساس مشاهده ظاهری ثبات زمین وتغیر محل ستارگان بود.درسال 1554 م.یک منجم لهستانی به نام کوپرنیک اظهار داشت این کره زمین است که دورخورشید می گردد.اماافراد معمولی از پذیرفتن آن سرباز زدند.برخی میپرسیدندپس چرا کوه ها ،دریاها،جنگل ها وغیره که بر روی سطح کره زمین استقراریافته اند.باچرخش آن حرکت نمیکند.اما امروز اندیشه کوپرنیک نه تنها عجیب نیست،بلکه یک واقیعت پزیرفته جهانی است.همه میدانند که کره زمین از زمان شکل گیری خود ،دو حرکت متفاوت دارد.اول پرخش آن بدور خورشید وتکمیل یک دور کامل که این مدت را یک سال میدانند.ودیگر چرخش آن به دور محور خود درمدت 24 ساعت است


.


اگر کره زمین حرکت دارد پس چراما حرکت آنرا حس کرده نمیتوانیم؟


به علت نیروی جاذبه تمام چیز ها یکه روی کره زمین قرار دارد.همرا باجوه با آن حرکت میکنند.مثلآ اگر مورچه ای روی توپ که درحال چرخش است قرار گیرد بچرخانیم مورچه چرخش توپ راحس کرده نمیتواند.به همین ترتیت بر روی سطح کره زمین استقرار یافته وقادر به احساس آن نیستیم.


دلیل عمده آن تغیر فصل ها ست. فصل ها به علت چرخش کره زمین به دور خورشید ونیز به دور محور خود پدید می آید به همین دلیل شب وروز تشکیل میشود.قسمتی ازکره زمین که رو به خورشید قرار می گیرد روز وقسمت دیگر آن شب است.


اگر زمین به دور محور خود نمی چرخیددرآن صورت لازم میشد که قسمتی از آن همیشه رو به خورشیدمیبود کهروز بی پایان وقسمت دیگر همیش شب بود.محور کره زمین باخط عمود یک زاویه 23/ درجه راتشکیل می دهد،چنانچه هریک ازقطب ها نیز به همین دلیل به وجود میآمد.تمام این مشاهدات حرکت کره زمین به دور خورشید و بدور خود رااثبات میکند.



About the author

sabriahamedy

sabria hamedy was born in Herat-Afghanistan. She is student in Ali Shir Nawayi High School. She has interest to Computer, Writting and reading books.

Subscribe 0
160