آیا جوانان ما واقعاً مسوولانه می اندیشند؟

Posted on at


 


    جوانان آن قشر نیرومند جامعه اند که از قوت جسمی و فکری بالایی برخوردار اند. این نیرومندی این قشر را از قشر های دیگر ممتاز و متمایز ساخته است.


هر جامعه با اتکا به نیروی مثمر و مقدار این تحول آفرینان تصویر از یک جامعه مترقی، مرفه، آزاد، و توأم با انکشاف های مزید در عرصه های مختلف را در ذهن شان تصویر سازی می کنند. این توقع افراد جامعه را نظر به آینده ی درخشان جوشین و صاحب دید باز می سازد.


با در نظر داشت این سخنان باز هم می بینیم که تعدادی زیادی از جوانان ما این قوت جسمی و فکری را که برای شان به همان مرتبه مسوولیت های بزرگ می آفریند درک نکرده اند. آنان بیشتر مسوولانه اندیشیدن و تفکر به خاطر ایفای مسوولیت را کنار گذاشته اند و مصروف کارها و فعالیت هایی اند که به هیچ گونه راه را برای رسیدن به هدف ها و آنچه یک ملت از جوانان توقع دارند باز نمی کنند. در این راستا میتوان از میزان مسوولیت پذیری عده ی از جوانان در عرصه ی تعلیم و تحصیل یاد کرد. امروز برخی از جوانان ما فرهنگ مطالعه، تلاش به خاطر بلند بردن شعور علمی و استفاده ی مؤثر از وقت را یکسو گذاشته و بالعکس مصروف وقت گذرانی بی جا، و ضایع کردن لحظات بسیار پر اهمیت جوانی اند.


از سوی دیگر دیده می شود که بسیاری از جوانان نزاکت های اجتماعی را مراعات نمی کنند و در اجتماع بسیاری از مسایل اخلاقی، اجتماعی توسط آن ها نقض می شود. همین قسم ما بسیاری از مثال های دیگری هم داریم که مبین آن است که جوانان جایگاه و مسوولیت خود را در اجتماع درک نکرده اند و خود را در گودال بی خبری از این مسوولیت ها انداخته اند.


در کنار این جوانان شماری از جوانان با درک مسوولیت های شان در تمام عرصه ها مسوولانه گام می بردارند و از صدق دل برای رفاه ی خود و جامعه و هم چنان برای رساندن جامعه به ترقی، پیشرفت و مدارج بلند کار می کنند. برای ایجاد این مفکوره در جوانان دیگر و هم چنان به میان آوردن مسوولانه اندیشیدن و سپس مسوولانه اقدام کردن روش های مختلف وجود دارد.


پوهندوی میر عزیز احمد فانوس استاد مضمون علوم ارتباطات پوهنزی ژورنالیزم پوهنتون کابل در این مورد چنین نظر دارد که: "در قدم نخست باید در جوانان اندیشه ی باز ایجاد گردد. این اندیشه باز در آنها باور خلق می کند. این باورها آهسته آهسته زمینه ساز تفکر مسوولیت پذیری در جوانان می گردد."


بالآخره این تفکر او را وادار به برداشتن قدم علمی برای ایفای این همه مسوولیت ها می سازد از سوی دیگر جامعه باید کالبدشگافی شود و در ک شود که جوانان چی وضعیت دارند و در پهلوی آن ها جوانان از مسوولیت های شان آگاه شوند که با لآخره به یکبارگی بیداری در آنها ایجاد و تحول را به خود به ارمغان می آورد.


 



About the author

sharifafzal007

sharif afzal one of the womensannex writer Kabul Afghanistan

Subscribe 0
160