بریتا فرناندز اشمیت - دایرکتر اجرایی ( بریتانیایی) زنان برای زنان بین الملل، تقویت زنان افغانستان و آگاهی دیجیتال

Posted on at

This post is also available in:

 

بریتا فرناندز اشمیت دایرکتر اجرایی ( بریتانیایی) موسسه  زنان برای زنان بین الملل. بریتا سابقه طولانی در کار در بخش حقوق زنان ، تساوی اجتماعی و جنسیتی و بهبود آن دارد. او با تعدادی از موسسه های ملی و بین المللی در ۱۵ سال گذشته کار کرده است. 

قبل از شروع به کار در موسسه زنان برای زنان بین الملل، او  برنامه ها و پالیسی  برای زنان در سراسر دنیا را پیش میبرد، حقوق زنان در ساحه بین المللی و توسعه موسسه که در بریتانیا مستقر می باشد. بریتا رئیس Gender& Development Network ، شبکه ای را رهبری میکرد تا فرد نخست ارتباطی برای توسعه بین المللی دولت بریتانیا باشد. او بعنوان فرد مطمئن و متعهد،  رابط بین سازمانهای  کمک کننده، و کمک به استراتژی توسعه یابی آنها انتخاب شد. بریتا همچنین بعنوان عضو WIDE برای توسعه استراتژی این شبکه کار کرده است. او بعنوان مشاور برای کمیسیون ملی زنان برای حقوق بین المللی زنان کار کرده و به بسیاری از سازمانها و انستیتوت ها بشمول DFID برابری جنسی و توسعه حقوق زن مشورت داده است. 

بریتا از دانشگاه ساسکس درجه ماستری خود را دریافت نموده است. و اهل جرمنی میباشد، او در ونزوئلا به مکتب رفت و هم اکنون در بریتانیا با شوهر خود و دو دخترش زندگی میکند.

فیلم انکس : میشود بطور مختصر در مورد خود و پیشینه کاریتان برای ما بگویید ؟

بریتا : من اهل جرمنی هستم، اما وقتی ۱۵ ساله بودم به ونزوئلا رفتم که باعث شد در زندگی من را به طرز ویژه ای تغییر بدهد.  این کار باعث شد تا فقر و نابرابری را و اینکه چگونه زنان  بطور نامناسبی به آن گرفتار هستند. من در حدود ۲۰ سال برای بهتر کردن وضعیت زنان در سراسر دنیا با نشان دادن فقر و توسعه از راههای مختلف کار کردم. من ازدواج کرده ام و ۲ دختر فوق العاده دارم و من بیشتر از هروقتی به ایجاد برابری و فرصتها را برای همه  تلاش نموده ام. من در حال حاضر دایرکتر اجرایی زنان برای زنان بین الممل هستم.

 

 

فیلم انکس : نقش اصلی زنان را زنان بین الملل بریتانیا در حمایت صلح و توسعه دوامدار در ساحات  جنگی چیست ؟

بریتا : هدف اصلی ما حمایت از زنان برای در امان ماندن از جنگ، نزاع عمومی، و دیگر درگیری ها برای  برگشتن از حالت کشمکش و فقر به ثبات و شایستگی  می باشد. ما این کار را برای ۲۰ سال است که انجام میدهیم و ما بطور مستقیم بیشتر از ۳۵۱۰۰۰ زن را در افغانستان، بوسنی و هرزه گوین، کنگو، عراق،کوزوو، نیجریه، رواندا و جنوب سودان کمک نموده ایم. 

ما کار خود را با کمک به زنانی آغاز میکنیم که که همه چیزشان را در درگیری ها از دست داده اند و جای برای رفتن ندارند. زندگی آنها بخاطر جنگ از بین رفته و بسیاری از آنها همه چیز را از دست داده اند. اگرچه صلح برقرار شود ولی زنان هنوز در معرض سو استفاده و خشونت های خانوادگی قرار دارند. 

اما ما این زنان را بعنوان قربانی نمیبینیم، ما آنها را بعنوان دارایی هایی با ارزش در ایجاد صلح و اجتماعات با حمایت آنها از طریق آموزش و آگاهی از حقوق خود برای زندگی  بهتر  میبینیم. 

بعلاوه تاثیری که این کار روی زنان داشته ، ما زنان را در وضعیت خوب، با درآمد عالی، ایجاد رابطه با زنان دیگر، با احساس امنیت، و مفاد خانواده ها و اجتماعات دیده ایم. زنانی که از برنامه های ما فارغ التحصیل شده اند، بطور فعالانه در باسازی جامعه اشان سهم گرفته اند،  تجارت  را آغاز نموده اند، زنان دیگر را آموزش داده اند و بعنوان الگویی موثر خدمت کرده اند، آنها شهروندانی فعال برای برقراری صلح و ثبات در کشور خود شده اند.  بصورت میانگین ، زنانی که از برنامه ما فارغ شده اند درآمدشان سه برابر شده است. برنامه های ما نه تنها فرصت های اقتصادی را برای جامعه اشان زیاد میکنند بلکه خودشان نیز از این برنامه فارغ التحصیل میشوند : زنان درآمد خودشان را در خانواده ها و اجتماعاتشان سرمایه گذاری نموده و از مفاد خویش برای استخدام زنانی استفاده میکنند تا برای آنها کار کنند.  

فیلم انکس : چگونه آموزش و تکنولوژی جدید میتواند آگهای دیجیتال را در کشورهای در حال توسعه مانند افغانستان بهبود ببخشد و زنان را تقویت کند ؟

بریتا : ما میدانیم که تحصیلات اولین چیزی است که بزرگترین تفاوت را در زنها و دختران آینده بوجود می آورد و من معتقدم که تکنولوژیهای جدید ( رسانه اجتماعی و دیجیتالی ) ابزار قدرتمندی با پتانسیل فوق العاده برای تسهیل دسترسی آنها به آموزش میباشد. من این را در بوسنی و کوزوو دیده ام، جایی که بسیاری از زنان تلفن موبایل داشتند و ارتباطاتشان بسیار قوی بود. بحرحال حقیقت این است که بخش بزرگ از جاهایی که ما کار میکنیم و چون ما دنبال زنانی هستیم که از اجتماع دور هستند - دسترسی به تکنولوژی یک حقیقت نیست. در بسیاری از نقاط دنیا دسترسی به برق امکانپذیر نیست. بنا ما باید بسیار محتاط و واقع بین باشیم و تداوم کار سازمانهایی مانند زنان برای زنان بین الملل را در نظر داشته باشیم. 

فیلم انکس :  شما چگونه زنان را برای شروع تجارتشان، کسب درآمد مداوم و پایدار و استقلال مالی حمایت میکنید ؟ 

بریتا : WfWI پروگرامی جامع را که با آموزش و حمایت عاطفی زنان شروع میشود را راه اندازی میکند. اشتراک کنندگان در مورد حقوق قانونی خودشان یاد میگیرند، آموزش مهارت در زندگی مانند آگاهی صحی، حساب کردن، بودجه و ذخیره ، تصمیم گیری و مباحثه و اشتراک در اجتماع خودشان را یاد میگیرند. آنها تجارت و مهارتهای حرفه ای را یاد میگیرند و به فعالیتهایی که برایشان درآمدزاست دسترسی پیدا میکنند( از نگه داری بز در افغانستان تا سرامیک در کنگو) جایی که آنها میتوانند از این مهارتها استفاده کنند و بسوی ثبات اقتصادی گام بردارند. 

بعلاوه پیشرفت در آگاهی عمومی، برنامه های ما همچنین به تغییراتی رفتاری برای تشویق زنان بمنظور تصمیم گیری و استفاده از دانش شان برای تداوم صحت جسمی و روانی شان کمک مینمایند. ما همچنین فرصتهایی را برای زنان برای توسعه برنامه های گروهی و شخصی شان برای اجازه دادن به زنها و اشتراک آزادانه آنها در گروههای دیگر ایجاد نموده ایم. بعلاوه آن زنان با حمایت و دسترسی به خدمات ضروری مانند قرضه های کوچک، تشریک مساعی و فرصت های کاری و ارتباطات اجتماعی را فراهم مینمایند.

 

فیلم انکس : شما در مورد اجراات وومن انکس در افغانستان برای بهبود آگاهی دیجیتالی در دختران افغان در مکاتب چه فکر میکنید ؟ 

بریتا : من فکر میکنم هر ایده ای که به آموزش دختران و زنان بینجامد عالی است. مفاد آموزش زنان و دختران بصورت گسترده ای پذیرفته شده است و استفاده از تمام مفادی که تکنولوژی های جدید ارائه میکنند تا جایی که امکان دارد مهم است. 

 

فرشته فروغ

 در سایت من نام نویسی کنید تا  مقاله بعدی را از دست ندهید 

my blogs and Women's Annex 



About the author

ruhollah-mehraban

hi, My name is Ruhollah, I am graduated from Language department of Kabul University, I am doing translation,web logging, I like to write and create ..

Subscribe 0
160