کافئین چیست

Posted on at


بطور طبیعی کافئین در برگ ها ،دانه ها و میوه های کافئین وجود دارد. و همچنان در بعضی غذاها ،نوشیدنی ها و داروهای ضد درد اضافه میگردد.کافئین یک نوع دارو به شمار میرود.کافئین با تحریک کردن سیستم اعصاب مرکزی کار میکند که این تحریکات باعث این میشود که شما احساس بیداری وباهوشی کنید.مصرف بیش از حد کافئین به نفع شما نیست و میتواند اعتیاد را ببار اورد. با اینکه کافئین در بدن ما ذخیره نمیشود باز هم تاثیر ان میتواند تا شش ساعت باقی بماند.



قهوه ، چای، بعضی نوشابه های معمولی، نوشابه های انرژی، شوکولات و بعضی از دارو ها منابع کافئین به شمار میرود. جوان ها عموما کافئین را از نوشابه های گاز دار و نوشابه های انرژی میگیرند. نوشابه های گاز دارمانند پیپسی ،کوکلاکولا، مونتین دیو، سنکیست و نوشابه های انرزی مشهور مانند ریدبل ،فول تروتل،  و مونستر، حاوی مقدار معین کافئین هستند . قابل تذکر است که بعضی شرکت ها مانند پیپسی و کوکاکولا نوشابه های گاز دار بدون کافئین را هم به بازار عرضه میکنند  اگر دوست ندارید که نوشابه حاوی کافئین را مصرف کنید در هنگام خرید به کلمات مانند decaffeinate  و  caffeine free که در روی بوتل های نوشابه نوشته است توجه کنید تا نوشابه بدون کافئین را مصرف کنید. اسپرایت و فریسکا دو نوع نوشابه گاز دار هستند که خالی از کافئین است.



مقدار کافئین که روزانه باید مصرف کنیم تعین نشده نشده اما بطور تقریبی 300 ملی گرام کافئین روزانه برای بزرگسالان در نظر گرفته شده است که ایمین باشد.


اثرات جانی یا ضرر های کافئین به این ارتباط دارد که فرد مصرف کننده به چه میزان به کافئین حساسیت داشته باشد .و حساسیت به کافئین ارتباط میگیرد به مقدار کافئین مصرف شده ، وزن شخص و این که چند بار در یک روز مصرف میکند.کسانیکه حساسیت بیشتری به کافئین دارند اثرات قوی تر به همان مقدار کافئین نشان میدهند که اشخاص که حساسیت به کافئین ندارند نشان نمیدهند.


اثرات جانبی کافئین میتواند بشکل عصبانیت فوق العاده یا وحشت ، بی قراری ،اضطراب ، بی خوابی، سردرد، فشار بالا و ضربان سریع قلب بروز کند.کافئین ماده ادارآور یا بول اور است که میتواند باعث شود شما دفعات زیاد تری ادار کنید.لذا میتواند باعث کم آبی بدن شوداگر شما در هوای گرم مشغول به کار هستید د چون کافئین برخلاف نوشابه های دیگر (خالی از کافئین) قادر به این نیست که آب و مینرال های را که شما در اثر عرق کردن از دست دادید جایگرین کند.اثرات جانی کافئین میتواند قوی تر باشد اگر شما داروهای را برای بیماری ها ی مانند قلبی یا آسم یا تنگی نفس استفاده میکنید.


اگر شما فکر میکنید که مقدار کافئین که روزانه مصرف میکنید زیاد است و دوست دارید مصرف کافئین تان را پایین بیاورید بهترین راه برای این کار این است که شما مقدار مصرف تان را به تدریج پایین بیاورید چون قطع مصرف کافئین به یک مرتبه میتواند اثرات مانند سردردی، ضعف و ناتونی و تحریک پذیری یا حساسیت رابرای چند روز ببار آورد. پایین اوردن مقدار مصرف کافئین میتواند احساس نا راحتی را برای چند روزی برای تان ایجاد کند اما این اثرات بزودی ناپدید میشود.


 



About the author

sadiqahrari

Sadiq was born in Herat city of Afghanistan and joined Herat University then got the Sholarship from Cairo University and graduated from Faculty of medicine Cairo Univercity in 2012 . he is able to speak Persian, English,Arabic,he is interesting in reading, drawing and writing

Subscribe 0
160