عوامل فقر در افغانستان

Posted on at


 

وقتی سخن از فقر در افغانستان به میان می آید، معمولا از جنگ بعنوان یکی از عوامل عمده در ایجاد فقر و از بین رفتن زیربناهای اقتصادی نام برده میشود. اگرچه   :جنگ یکی از عوامل عمده فقر در افغانستان است ولی دلایل دیگری هم وجود دارد که در بوجود آمدن فقر تاثیرگذار بوده است 

 

ناامنی : یکی از عواملی است که باعث میشود فرد احساس و وحشت نماید و قادر به کار کردن با فکر آسوده نیست. قبل از ناامنی و جنگ بیشتر مردم به زراعت و مالداری مشغول بوده اند و فقر و بیکاری کمتری وجود داشت. چون پایه اقتصادی افغانستان بر اساس زراعت و مالداری است. 

 

بی سوادی :  عامل دیگری که باعث فقر در افغانستان میشود، بی سوادی است. مطابق به آمارها ۷۰ فیصد مردم افغانستان بی سواد هستند و بیشتر آنها زیر خط فقر بسر میبرند. مبارزه با بیسوادی ، گامی است برای برچینی فقر از جامعه.

 

اولاد زیاد : داشتن اولاد زیاد نیز در بوجود آمدن فقر در افغانستان تاثیرگذار است، بطور اوسط خانواده ها در افغانستان ۶ اولاد دارند و نظر به شرایط فعلی افغانستان که ۵۰٪ فیصد جمعیت آن بیکار میباشند، تهیه خ

وراک، پوشاک و تعلیم و تربیت آنها کاریست بس دشوار وعاملی است برای به فقر کشانیدن خانواده ها. 

 

و عوامل دیگری که در بوجود آوردن فقر ذیدخل هستند نداشتن استراتژی درست اقتصادی و نبود حاکم دلسوز و بسیاری عوامل دیگر میباشد.  




About the author

160