شجاعت زنان افغان

Posted on at


خشونت در برابر زنان به معنای تهدید جدی علیه دموکراسی در دنیا می باشد. زنان در افغانستان  همواره با خشونت های فیزیکی، جنسی و روانی و یا ازدواجهای اجباری روبرو هستند. آمار بالای خشونت علیه زنان در افغانستان که ۸۶ درصد میباشد، نشان دهنده موانع جدی در مقابل پیشرفت دموکراسی در افغانستان می باشد. 

 

روز ۵ نوامبر که مصادف با ۵ام قوس می باشد روز جهانی محو خشونت علیه زنان میباشد . زنانی که در قریه جات زندگی میکنند سالهاست که در دوزخ بسر میبرند، با اینکه رویای زندگی در افغانستانی بهتر و آرامتر را دارند. با اینکه پارلمان ۲۷ درصد کرسی هایش را به زنان اختصاص داده است. با این حال تعصباتی عمیق بر علیه زنان وجود دارد. برنامه توسعوی سازمان ملل در نظر دارد به زنان در سراسر دنیا فرصت تحصیل، آموزش، مشارکت سیاسی و فعالیت در بخش های اقتصادی را فراهم آورد. 

 

وزارت امور زنان در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد، و با استفاده از ابزار قانونی مختلف زنان را متحد سازد، در حال حاضر زنان برای داشتن نقش فعال در افغانستان بسیار مشتاقند. راهکارهایی برای محو خشونت علیه زنان ارائه شده است که یکی از آنها تامین پیش نویس قانونی  و بررسی آن توسط بخش حقوق وزارت زنان میباشد، که بعد از تصویب به مرحله اجرا گذاشته میشود. دوم  با ایجاد مراکز صحت قانونی  برای زنان می باشد تا بتوانند از حمایت و مشوره حقوقی رایگان برخوردار شوند. سومین راهکار ایجاد بحث و میزگردهایی برای آگاهی بیشتر در مورد حقوق زنان و دسترسی آنان به حمایت قانونی می باشد. 


مژده بارک 

 



About the author

160