چگونه مطلب برای وبلاگ بنویسیم ؟

Posted on at


نوشتن  مطلب برای وبلاگ با جاهای دیگر متفاوت است. چون بازدید کننده صفحات انترنتی مطالب را بصورت خط به خط نمیخوانند، آنها مطالب را اسکن نموده و از یک بخش به بخش دیگرمی پرند. آنها ابتدای یک پاراگراف را خوانده و به سراغ پاراگراف بعدی میروند، خواننده ها معمولا کم حوصله هستند و وقت ندارند، بنا نوشته شما باید به سئوالات بازدیدکنندگان پاسخ دهد و در کمترین وقت بیشترین معلومات را دریافت نماید

 

  • مخاطب وبلاگ شما کیست ؟

شما باید بدانید که مخاطب تان کیست ؟ دنبال چه است و در چه مقطع سنی می باشد ؟ به چه چیزهایی علاقه مند است . شما باید معلومات در مورد مخاطبان را گردآوری نمایید. 

  

  • موضوع وبلاگ

در صورتی که وبلاگ شما در ارتباط با موضوعی خاص باشد، آن را برای بازدیدکننده واضح سازید، بازدیدکننده باید در اولین نگاه بداند که موضوع وبلاگ شما در ارتباط با چی است. در صورتی که در وبلاگتان فیلم های سینمایی را بررسی میکنید، از فرمی استفاده کنید که این موضوع را نشان دهد. نام وبلاگ  برای موضوعات سینمایی مهم است، با قراردادن چند تصویر و توضیحاتی مختصر در صفحه اول وبلاگتان، بازدیدکننده متوجه خواهد شد که موضوع وبلاگ چی است. 

 

  • کوتاه و مرحله به مرحله بنویسید

نوشتن برای وبلاگ با نوشتن برای کتاب متفاوت است. از نوشتن پارگرافهای طولانی خودداری کنید و متن ها را به قطعه ها کوچک تقسیم نموده و برای هر بخش عنوانی جداگانه در نظر بگیرید تا جذابیت بیشتری را برای بازدیدکننده ایجاد نماید. 

  

  • معلومات را بصورت درست به همدیگر مرتبط نمایید

در هنگام نوشتن پست به اصل مطلب پرداخته و حاشیه نویسی نکنید. معمولا خواننده ها به ابتدای مطلب علاقه بیشتری نشان میدهند. پس سعی کنید نکات مهم را در چند سطر اول پست قرار دهید. اگر میخواهید که موضوع مهمی را بیان کنید از روش هرم وارونه استفاده نمایید. مهمترین نکات مطالب را در ابتدا آورده و هرچه پایین رفتید مطالبی که دارای اهمیت کمتری می باشند را قرار دهید. 

 

  • متن را تصحیح نمایید 

بعد از نوشتن پست ضرورتی به انتشار فوری آن نیست. نوشته خود را یک بار بخوانید. غلط های املایی، تایپی و اشتباه در جمله بندی را اصلاح نمایید. مطالب غلط دار اثر بدی رو خواننده میگذارد. هنگام  تصحیح متون روی جمله هایتان دوباره فکر کنید، چون خواننده ها به متون بلند و طولانی علاقه مند نیستند. میتوانید هر چیز اضافه ای را که میبینید حذف کنید.

 

  • از کلمات دیوار درست نکنید

در نوشته های وبلاگتان از پاراگراف بندی صحیح و ایجاد فضای سفید استفاده نمایید، بنا متون خود را قسمت بندی نموده و فضای خالی نگذارید. تا مانند دیواری مانع خواندن نشود. 

  

  • سایز متن

متون را با فونت های درشت و یا بسیار ریز ننویسید، همچنین از رنگی کردن آنها خودداری نمایید. متن های فارسی را از طرف راست و انگلیسی را از طرف چپ شروع کنید و از وسط قرار دادن متون خودداری نمایید.

 

  • استفاده از تصاویر 

در نوشته های وبلاگ از تصاویر استفاده کنید، سعی کنید درست و به موقع باشد و مفهمومی را به مطلب اضافه کند. و از به هم ریختن اعصاب خواننده با استفاده از عکس های متحرک خودداری کنید.

  • طبقه بندی مطالب وبلاگ 

مطالب را بر اساس موضوع آن دسته بندی کنید. دسته های موضوعی مختلف ایجاد نموده و پست را در یک یا چند دسته طبقه بندی کنید.

یکی از روشهای دیگر برای دسته بندی معلومات تگ کردن است. در این روش برای هر پست برچسب هایی را انتخاب نموده و به آن اختصاص بدهید. برچسب انتخاب شده باید مناسب باشد.

  

  • مرور نهایی 

بعد از انتشار مطلبتان، آن را یک بار در وبلاگ  بازخوانی کنید و اشکالات موجود را رفع نمایید. 

برای مرور مطالب دیگر از صفحه من بازدید نمایید Esmail Mahboob




About the author

160