وسايط نقليه كهنه در افغانستان

Posted on at


افغانستان،دهه اخير و ايجاد حكومت جمهوري اسلامي دوباره پس از سقوط رژيم طالبان. دوران طالبان بد بخت ترين و شوم ترين دوران براي افغانستان براي پيشرفت مردم افغانستان براي پيشرفت اقتصاد افغانستان بوده است. همه ما شاهد حكومت و كارگرد هاي طالبان در افغانستان بوديم طالباني كه سرك ها را با جابجايي ماين هاي زير سرك با شليك هاي كه در جاده ها كردند تمامأ سرك ها را از بين بردند و كار هاي ديگرى كه غير قابل باور و غير قابل مشاهده بود را انجام دادند كه بلا خره مردم از دست شان به تنگ آمده و در مقابل شان استادگي كردند و با كمك كشور هاي ديگر توانستند طالبان را شكست بدهند.



و اين رژيم را از بين ببرند و يك حكومت جمهوري كه در آن قانون اساسي،رياست جمهوري انتخاباتي، ديموكراسي.... وجود داشت را بسازند. پس از ايجاد اين حكومت بالاي بازسازي افغانستان كار شد و تا حدي آبادي هم شد و تا حدي سرك ها از گل و لاي خلاص شد اما به اين فكر نشدند كه چگونه وسايط بايد بالاي اين سرك ها رانده شود و وسايط نقليه چه معيار ها را داشته باشند تا ضرر وسايط به محيط زيست نرسد و بالاي صحت مردم تأثير منفي نكند. قسمي كه همه ما ميبينيم تقريبأ ٣٠ در صد وسايط نقليه زير توليدات سالهاي ١٩٨٠ ميلادي هستند كه كهنه بودن اينها خود باعث از بين رفتن سرك ها ميشود.



كه تمامأ منطقه را پر از خاك ميكند همچنان دود پر از ضرر را توليد ميكنند كه خود اين دود باعث خراب شدن محيط زيست ميشود و بقيه وسايط نيز وسايط استفاده شده ممالك ديگر استكه وارد افغانستان ميشود اينها نيز بخاطر كه كهنه ميشوند و خارج از معيار هاي گشت و گذار در كشور هاي ديگر ميشود و در گوشه ايستاده ميشوند بعدأ افغانها رفته اين وسايط را با قيمت نا چيز خريداري ميكنندو وارد خاك افغانستان افغانستان ميكنند در نتيجه اين هم باعث از بين بردن آب و هوا صحي در جامعه ميشود مشكل ديگر اينكه دولت محصولي كه از وسايط نقليه اخذ ميكند بي معنئ است بجاي اينكه محصول موتر هاي توليدات سالهاي اخير را كم و محصول موتر هاي توليدات سالهاي زير ٢٠٠٣ را زياد كند تا تاجران مجبور به وارد كردن موتر هاي جديد شوند اما دولت برعكس كار ميكند.



محصول موتر هاي جديد را از حد بالا ميگيرد حتئ بالاتر از قيمت خود موتر و محصول موتر هاي كهنه را بسيار كم ميگيرد و اين كار دولت روحيه تاجر را ضعيف كرده و تاجر هم موتر هاي كهنه را وارد ميكند و بلاخره محيط زيست از بين ميرود.



About the author

sulaiman13sayee

sulaiman sayee one of the womensannex writer Kabul Afghanistan

Subscribe 0
160