حجاب زن در اسلام

Posted on at


 


زن موجودیست که نیمی از پیکر جامعه را تشکیل می دهد  و در کنار مرد همانند سایه  شانه به شانه در همه عرصه های زندگی دست و پنجه نرم می کند؛ و این موجود لطیف دارای حقوق و امتیازاتی  می باشد  که این موجود هستی را از مردان متمایز می سازد. دین اسلام که از جمله بهترین و کامل ترین دین ها است نیز حق و حقوقی را را در دایره شعائر اسلامی در نظر گرفته که اگر زن ها این حقوقی را که اسلام برای شان قایل شده است مراعت نمایند هویداست که رستگاری دارین نصیب شان می گردد.نگاه اسلام به زن همراه با حرمت و کرامت است، اسلام در بدو پیدایش، زنان را از اسارت فرهنگ جاهلی نجات داد و قدر و منزلت و شخصیت انسانی از دست رفتة آنان را در فرهنگ جاهلی مرد سالار احیا کرد. اگر چه در دوران مدرن نیز اندیشه های فمینیستی مدافع حقوق زنان تلاش زیادی جهت رفع تبعیض از این قشر کرده اند اما در این راه دچار افراط شده اند و به نحوی زن بودن زن و تفاوتهای طبیعی بین دو جنس را فراموش کرده اند  و بدین طریق بنیان نظام خانواده را متزلزل کرده اند. مطرح شدن چنین اندیشه هایی در جهان و بالطبع در جامعه ما به دلیل گسترش ارتباطات جهانی؛ ضرورت بررسی تجویز ارزشهای اخلاقی همچون حجاب و عفاف و کارکردهای آن را بیش از بیش هویدا کرده است که در اینجا می پردازیم به بررسی حجاب زن از دیدگاه اسلام.


 حجاب هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حجاب یا حاجب، بیشتر استعمال آن به معنی پرده است . این کلمه از آن جهت به این مفهوم می باشد که پرده وسیله ی پوشش است و شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت ، هر پوششی حجاب نیست ، آن پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت می گیرد .و به نحوی به اعتبار پشت پرده نشینی زن است و همین امر موجب شده که عده ی زیادی گمان کنند که اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده نشیند و در خانه محبوس باشد وظیفة پوشش که اسلام برای زن مقرر کرده به معنای خانه نشینی و زندانی و حبس نیست، پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد، از آیات و روایات نیز همین معنا استخراج می شودو بیرون نروداستعمال کلمه ی حجاب در مورد پوشش زن یک  اصطلاح نسبتاً جدید است. و قرآن کریم در این مورد می فرماید: "یا بنی آدم قد انزلنا علیکم لباساً یُواری سوءاتکم و ریشاً و لباسٌ التقوی ذلک خیر ذالک من ایات الله لعلهم یذکرون"."ای فرزندان آدم ! براستی ما برای شما لباسی فرو فرستادیم که هم زشتی های شما را می پوشاند و هم زینت شماست ولی جامة تقوا همان بهتر است".


با آنکه در مورد حجاب و پوشش زن احادیث و آیات زیادی وجود دارد اما من در بالا فقط به ذکر یکی از آن آیات متبرکه قرآن کریم اشاره کردم که راوی همه ابعاد حجاب برای زنان است اشاره کردم . پس به این نتیجه می رسیم که حجاب زینت زنان است چه خوب است که این حجاب را که سبب زینت خود شان ، خوشنودی پروردگار و کاهش فساد در جامعه می شود مراعت نمایند.



About the author

sharifafzal007

sharif afzal one of the womensannex writer Kabul Afghanistan

Subscribe 0
160