جشنواره فیلم حقوق بشر کابل

Posted on at


دومین جشنواره فیلم حقوق بشر در افغانستان برپا شد که حدود ۴۰۰ مهمان داخلی و خارجی در آن شرکت نمودند. در این جشنواره ۳۸۰ فیلم نامزد رقابت بودند که ۶۵ فیلم توسط کمیته برگزیده شد، و قرار شد که ۸ فیلم برتر در بخش های داخلی، خارجی و دانشجویی جایزه بگیرند.

جشنواره فیلم در مرکز فرهنگی فرانسه در کابل، دفتر سازمان ملل متحد، سینما پارک کابل و ولایت مرکزی بامیان افغانستان به نمایش فیلمهای جشنواره پرداخت. مشکلاتی هم بر سر راه جشنواره بود و انتقادهایی را برانگیخت  که از آن جمله نبود امکانات برای نمایش سرتاسری فیلم های نامزد و نبود کارگردانها و سینماگران فیلم های خارجی و نداشتن مکان مناسب برای برگزاری این جشنواره بود.

 

بحرحال برگزاری دومین جشنواره بین المللی حقوق بشر در کابل چهره افغانستان را بعنوان کشوری پیشگام در دموکراسی در مقایسه با کشورهای دیگر معرفی نمود. این جشنواره به هشت فیلم در سه بخش اصلی جایزه داد. جایزه ها تندیس کوچک بودا، کمک نقدی به فیلمساز و لوح سپاس از جوایز اصلی این جشنواره بودند. 

از میان ۶۵ فیلم نامزد ۲ فیلم در بخش داخلی، ۳ فیلم در بخش خارجی و ۳ فیلم در بخش دانشجویی جایزه گرفتند. همچنین جوایزی به شماری از بازیگران و سینماگران داده شد. 

در بخش داخلی - افغانستان کوچک به کارگردانی بصیر سیرت و آخرین رئیس جمهور به کارگردانی جمیل ژاله 

در بخش خارجی - حتی اگر همه به کارگردانی ناتالیا بلیاوسکین ، نامزد به کارگردانی یوسف باراکی و در جستجوی هیلیوود به کارگردانی وارشاوسکی                   

در بخش دانشجویی - سعادت به مازار میرود به کارگردانی ویس سنجر، خروپف به کارگردانی محبی و نامه ای از پسرم به کارگردانی عزیزالله پاینده  جایزه گرفتند.  

 

 

 

 



About the author

160