سخنرانی فرشته فروغ درتد،نیویورک در مورد تابعیت دیجیتال و ارتباطات بدون مرز

Posted on at

This post is also available in:

اززمانی که من با انترنت آشنا شدم، بارها بطور اتفاقی ویدیوهای جالبی را در مورد موضوعات مختلف در TED یافتم. من همیشه تحت تاثیر روشی را که آنها برای شرح ایده هایشان و اینکه چقدر کاری را که انجام میدهند قابل ستایش است ، قرار میگیرفتم. در بعضی جاها از خودم می پرسیدم، آیا این برای من ممکن است که روزی در TED سخنرانی کنم ؟ 

این دنیا بسیار کوچک تر از آن است که قابل نگرانی باشد، در ۸ ام، اکتبر ۲۰۱۳، آرزوی من به حقیقت پیوست و من شانس صحبت روی استیج TED در Joe’s’ pub  در شهر نیویورک یافتم.

افغانستان، وقتی که میگویی از این کشور هستی، با واکنش های مختلفی از طرف مردم روبرو میشوی. نظر به تجربه من اولین تصویری که به ذهنشان خطور میکند جنگ، خرابی، انفجار بمب، نگه داری زنان در خانه، بی سوادی و بسیاری تصاویر دیگری که  ناخوشایند است.

اما روزی که من برای حضور در TED انتخاب شدم. به خودم گفتم که افغانستان جایی حیرت انگیز با پیشینه تاریخی  و داستانهای ارزنده و حیرت انگیز که کسی تاکنون در مورد آن نشنیده است، و من نمیدانم  چه کسانی را برای پخش نکردن اخبار خوب ملامت کنم !!!

بنابراین من تصمیم گرفتم تا داستان زندگی خودم را بعنوان یک دختر افغان شرح بدهم و افغانستان را از زاویه دیگر نیز شرح بدهم. من ۱۷ سال اول زندگیم را بعنوان یک مهاجر بدون داشتن هویت رسمی در ایران گذراندم، در کشوری که من بدنیا آمدم و زندگی کردم و یا افغانستان، کشوری که والدینم از آنجا بودند و من بخاطر جنگ هیچگاهی آن را ندیده بودم . بعد از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱، به هرات، افغانستان در سال ۲۰۰۲ بعد از روی کار آمدن دولت انتقالی برگشتیم. هرات شهری زیبا نزدیک مرز ایران میباشد که با کوههای زیبایی احاطه شده است. 

من در کشورهای مختلفی بوده ام : ایران، افغانستان، جرمنی، ایتالیا، پرتغال و آمریکا، برای من بر اساس سوابق و فراز و نشیب هایی را که در طول زندگی ام متحمل شده ام ، نه بعنوان یک دختر افغان، بلکه بطور انفرادی من ارزش دو چیز را بخوبی فهمیدم : 

تحصیلات + رسانه اجتماعی و دیجیتالی = آگاهی دیجیتالی، ارتباطات بدون مرز و تابعیت دیجیتال

اینها کلمات کلیدی هستند که من را بعنوان فرشته فروغ میشناسند.

ساخت کلاسهای مجهز به کامپیوتر در مکاتب افغانستان توسط بنیاد Women’s Annex  تجربه ارزشمندی برای من بود. من با کسانی کار میکنم که بدون حمایت و پشتیبانی آنها امکان آن وجود نداشت. با اینکه خانواده من در افغانستان هستند، من از اینکه آنها حس اعضای خانواده ام را به من میدهند ممنونم . 

من میخواهم که ایده کمک به دانش آموزان افغان را بویژه دختران در مکاتب را از طریق تکنالوژی جدید جمع بندی کنم، نکات اساسی در زیر می باشند :

آگاهی دیجیتال - افغانها را قادر می سازد تا با معلومات را با استفاده از رسانه دیجیتال تهیه کنند.

آموزش پایدار -  برای ایجاد چارچوب  پایدار آموزشی برای مکاتب در افغانستان

داستان گویی دیجیتال - بمنظور ایجاد فرصت برای دانش آموزان افغان ، برای به اشتراک گذاشتن داستانهایشان با استفاده از صفحات انترنتی

تابعیت دیجیتال - برای ساخت کشور دیجیتالی خودتان “ بدون سیاست فقط اینترنت “

ارتباطات بدون مرز - برای رفتن به هر نقطه ای از دنیا بدون پاسپورت 

سفر شروع شده و ما منتظریم تا دانش آموزان افغان زیادی را در استیج TED ببینیم که در مورد داستانهای حیرت انگیزشان بگویند، طوری که بسیاری از آنها را هم اکنون پیدا کرده ایم.

فرشته فروغ 

در این صفحات خود را راجستر نموده تا مقاله بعدی را از دست ندهید 

 my blogs Women's Annex 



About the author

ruhollah-mehraban

hi, My name is Ruhollah, I am graduated from Language department of Kabul University, I am doing translation,web logging, I like to write and create ..

Subscribe 0
160