عوامل آلودگی محیط زیست در شهر کابل و راه های بیرون رفت از آن

Posted on at


در این آواخر آلودگی محیط زیست یکی از بحران های جدی برای شهر کابل شده است، بر علاوه ی تمام مشکلات و نقیصه هایی که شهر کابل در ارتباط با محیط زیست دارد، آلودگی شدید هوا نیز به آن افزوده شده است.


این در حالی است که طبق آمار ها سالانه بیش از سه هزار کودک به علت تنفس هوای آلوده جان های شان را از دست می دهند.


هر چند که افغانستان از جمله کشور های صنعتی نیست اما از نظر آلودگی محیطی به خصوص شهر کابل اوضاع خوبی ندارد که این امر دولت و شهروندان را نگران کرده است.



هر چند دولت بخاطری جلوگیری از آلودگی هوا در شهر کابل روز های پنج شنبه را تعطیل اعلان کرده بود ولی این اقدام هیچ تاثیری مثبتی در ازبین بردن آلودگی نکرده است. عده ای بر این باور اند که برای کاهش آلودگی هوا باید تدابیری جدی تری گرفته شود.


امروزه شهر کابل از جمله ده شهر آلوده ی جهان محسوب می شود؛ باید گفت که عواملی متعددی در آلوده کردنی محیط زیست شهر کابل ذیدخل است که از آنجمله می توان برخی آنرا یاد آوری کرد:


-        تراکم بیش از حدی نفوس در کابل: همانطور که احصاییه ها نشان می دهد در شهر کابل بیش از 5 میلیون نفر تقریبا حدود 6 میلیون نفر زندگی می کند، که این تجمع باعث آلودگی محیط گردیده است.



-        عدم مسولیت پذیری شهروندان و نداشتن آشنایی کامل با فرهنگ شهر نشینی.


-        تراکم بیش از حد وسایط نقلیه: امروزه در شهر کابل تراکم وسایط نقلیه بسیار زیاد شده است که فیصدی زیادی آلودگی محیط زیست را دود همین وسایط تشکیل می دهد. از سوی دیگر فعالیت کردن موتر های فرسوده در جاده ها باعث آلودگی بیشتر محیط زیست و چنگ شدن هوا گردیده است.


-        استفاده از مواد سوخت غیر مجاز: در شهر کابل اکثریت نانوایی ها و همچنان در کارخانه های تولید خشت پخته و سایر کارخانه ها از مبلایل سوخته، تایر های کهنه، پلاستیک و دیگر مواد سوخت استفاده می گردد؛ دود غلیظ و آلوده ای که از سوختاندن این مواد بوجود می آید در آلوده ساختن هوا و محیط زیست نقش بسزایی دارد.



-        استفاده از جنراتورها: در کابل تعدادی زیادی از دفترها و موسسه های خارجی، داخلی و اداره های دولتی نسبت نبود برق کافی در این شهر، بنابر ضرورت و امکانات مادی خوبی که دارند از جنراتور های دیزلی و پطرولی با ولتاژ بلند استفاده می کنند که این خود به ضرر محیط زیست و به ضرر صحت شهروندان است.


-        نبود ساحات سبز و کم توجهی مسوولین در این قسمت.



-        نبود سیستم درست کانالیزسیون در شهر کابل: شهر کابل یگانه شهریست باوجودی که پایتخت است و از تجمع نفوس زیادی بر خوردار است سیستم کانالیزسیون ندارد، در این شهر اکثر بلند منزل ها، منازل رهایشی که ساخته شده اند با وجودی مصارف هنگفت دارای یک سیستم منظم کانالیزسیون نمی باشند، که این معضله خود سبب خرابی محیط زیست می شود. همچنان در اکثر کوچه های اصلی و فرعی قسمیکه برای همگان معلوم است جوی های مواد فاضل آب به کوچه و صل است که در نتیجه باعث تعفن و جمع شدن مکروب های مختلف و جمع شدن مگس و بلاخره سبب بروز امراض مختلف النوع و در نتیجه باعث خرابی عمومی وضیعت محیط زیست می گردد.



-        نبود زباله دانی های کافی در شهر: زباله دانی های که همین اکنون در شهر از طرف شهرداری کابل گذاشته شده است به هیچ وجه جوابگوی نیاز های فعلی شهروندان نیست. اکثر شهروندان با ابراز نگرانی از این موضوع می گویند که زباله دانی های کافی در دسترس ندارند، بنابرتجمع بیش از حد زباله ها مجبور اند تا آنها را بسوزانند که دود برخاسته از آن به محیط زیست و صحت شهدوندان تاثیر سو و منفی دارد.


پس در این حالت وظیفه ی ایمانی و وجدانی هر شهروند کشور است تا در حفاظت و نگهداری و تنظیف محیط زیست شهر خود به نوبه ی خویش اقدام و همکاری همه جانبه نمایند تا شهر ما از این فلاکت دود و غبار کثافت پاک گردد در غیری آن عواقب سهل انگاری و عدم مسولیت پذیری ادارات ذیدخل در کار حفاظت محیط زیست زیان های را به بار خواهد آورد که جبران آن از توان همه ی مسولین بعید خواهد بود.



البته راه های هم وجود دارد که با توجه به آن میتوان آمار آلودگی محیطی را کاهش داد، از آن جمله برخی آنرا ذکر می کنیم:


-        ادارات مسوول به خصوص اداره ی ملی حفاظت محیط زیست، وزارت صحت، وزارت زراعت و شهرداری در باب معضلات که ذیلا ذکر شد اقدام جدی و هر چه عاجل تر نمایند.


-        ریاست ترافیک کابل از ورود وسایطی که تیل زیاد را مصرف می کنند و دود زیادی را تولید می کنند جدا جلوگیری کنند، و موتر های فرسوده (کهنه) را اجازه ی فعالیت ندهند.



-        وزارت آب و برق تدابیری جدی را در نظر بگیرد تا برق بیشتر در تمام ساحات شهر کابل توضیح گردد تا بدین ترتیب استفاده از جنراتور ها تقلیل یابد.


-        مشکل کانالیزسیون و نبود درختان کافی و ساحات سر سبز در شهر کابل ضرورت به توجه ی جدی اولیای امور دارد تا بدین ترتیب وضیعت عمومی محیط زیست به گونه ی بهتر و خوبتر مبدل گردد و مشکلاتی که از خرابی محیط زیست منشا می گیرد از بین بروند.


در مجموع وضیعت محیط زیست در افغانستان و به خصوص در کابل واقعا نگران کننده است و به یک ابتکار جدی و عملی ضرورت دارد، اگر ارگان های مسوول دولتی در این زمینه اقدام به موقع و عملی ننماید مشکلاتی که در حال و آینده صحت هموطنان را تهدید می کنند جبران آن از توان تمام این نهاد ها بعید خواهد بود.


 


نویسنده مریم  "ارزگانی"



About the author

160