ترویج فرهنگ بیگانه توسط برنامه های تلویزیونی درافغانستان:

Posted on at


ظهور رادیو، تلویزیون، ماهواره و رسانه های چاپی یکی از پدیده های برجسته و از زمره فعالیت های دولت پس ازسقوط طالبان قلمداد میگردد. درحدود پنج سال گذشته ۱۳۸۱-۱۳۸۶ ه.ش صدها عنوان نشریه، بیش از 50 رادیو و دست کم ده چینل مستقل تلویزیون در کنار تلویزیون ملی افغانستان، در وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور به ثبت رسیده و به گونهبهتربه فعالیت پرداخته اند.علاوه برآن امروز اکثرافرادی که درشهرهای این سرزمین زندگی میکنند به نحوی به برنامه های کیبلی (CABALE) دسترسی دارند، و بدون اینکه وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور بربرنامه های آنها بازنگری نماید از طریق ماهواره پخش شده وبدست نشرمیرسند .

 

مطلب دیگراینکه درمیان این حجم انبوه رسانه های غیر دولتی، هیچ یک از را دیو و تلویزیون های غیر دولتی گاهی برای ترویج فرهنگ افغانی نمی شتابند . چون اکثر رسانه ها از خارج کشور ویا هم ازطریق سرمایه داران بزرگ جهت ترویج اهداف تبلیغاتی ساخته شده اند، این فرهنگ رسانه ها به دنبال ترویج بیگانه  وزودودن  فرهنگ افغانی عمل دارند. که درهمین رابطه عدۀیزیادی ازکارشناسان وشخصیت های افغانی نسبت به عواقب ناگواری که به نابودی فرهنگ مروج افغانی پایان میابد هشدار داده اند وخواستار تغییراین گونه شده اند .

هرچند فعالیت رسانه ها یک امرلازمی دریک جامعه است، ولی آنچه که از رسانه های دیداری و شندیداری باید توقع صورت گیرد؛ از رسانه ها درکشور دیده و شنیده نمی شود. محتوای برنامه ها غالباَ درسطح پائین تری قرار دارند و روی کیفیت برنامه ها اصلاَ توجه صورت نمی گیرد. تراکم  رسانوی از یک سو و بی برنامه گی رسانه ها ازجانب دیگر سبب شده است که عوض رشد ذهنیت ها در کشور، ذهنیت ها توسط رسانه ها مسخ گردند. موضوعات کلی رسانه های دیداری کشور را : «موسیقی، سریال ها و فلم های خارجی وآهنگ های هندی وغربی تشکیل میدهد». که این امر یکی ازمعضلات کلی درامر زدودن فرهنگ افغانی وعوض آن ترویج فرهنگ بیگانه ازطریق این رسانه ها محسوب شناخته می شود . 

متعاقباً مسئولین دولتی ازجمله آقای حامدکرزی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان ضمن تأیید این نگرانی ها وعده سپردند که از پخش برنامه های غیراسلامی، غیراخلاقی و مبتذل در رسانه های دولتی و غیردولتی جلوگیری خواهند کرد، که این گفته های ریس جمهور کرزی نیز مانند گفته های قبلی اش صرف یک گفتار در پشت تربیون چیزی بیش نبود ! اما با این وجود پخش گسترده آهنگها و فیلم های مبتذل همچنان ادامه دارد به طوری که رادیوها و تلویزیون ها دراین زمینه رقابت شدیدی با هم دارند و هر رسانه تلاش می نماید جدیدترین آهنگ ها و فیلم های هندی و خارجی را پخش کند .

همان گونه که گفته آمدیم رسانه های تصویری یکی ازعاملین اصلی درترویج فرهنگ بیگانه، سرکوب فرهنگ افغانی، تاراج هنجارهای رایج  درکشور و وارد کردن صدمه برفرهنگ افغانی نقش خیره کننده را ایفا کرده است . تا آنجا که امروز رسانه های تصویری درکشور تمامی برنامه های خود را بر ما می قبولانند ولو اینکه اصلاَ ارزش مصرف کردن  وقت را نیز ندارد .

 



About the author

sami2014

Kabul University,
Faculty of Journalism

Subscribe 0
160