مدرنیت بهتردر افغانستان

Posted on at




کلمه مدرنیت همه روز در جامعه امروزی افغانستان شنیده میشود یقینا این کلمه ناآشنا و بیگانه نیست که همه به این کلمه پی نبرد زیرا افغانستان یگانه کشور است که در دو دهه جنگ های خانه مانسوز خسارات زیاد را متحمل شد که تمام خسارات جانی مالی را در پی داشت.



و به خصوص در جامعه سنتی ما 90درصد از هموطنان ما از بهر علم بدور ماند اند و هیچ چیز در مسیر پشرفت مدرنیت و گسترش آن پی نمی برند در چنین شرایط مفهوم مدرنیت در جامعه ما به مانند بسیار از جوامع سنتی دیگر درمعرض ابهام قرار گرفته و معمولا هر افغان و مخالفان به خاطر معرفی هدف و مقصد این کلمه شناخته جزی و اغراق آمیزی را به کار میبرد .


و در بسا موارد به جنجال های اجتماعی نیز کشانیده میشود و به یک منازعه بزرگ مبدل شد و کار به جای کشیده می شود که هزارن هموطن ما متحمل خسارات و حتا موجب از دست دادن جانهای شرین شان میشوند


بنا بی مورد نخواهد بود که در زمینه بحث و تعمق بشتر به عمل آید تا باشد به کمک افراد چیز فهم امانتداری و صادق راه را به خاطر تحقیق و روند مدرنیت یعنی در جهت خیر و سعادت مردم خود بگشایم .


و نگذاریم که مفهوم این کلمه به دسترس اشخاص خشونت گر و بی بند بار قرار بیگیرد که این گونه اشخاص سوه استفاده از این کلمه میخواهند غوغا را برپا کننده و جوانان مارا به بیراهه بکشانند



کلمه مدرنیته از نظر لغوی آن می توان در زبان دری به معنی تازگی تقلید کاری از شیوه زندگی اشخاص با اقتدار و کشور های پشرفته می باشد که میتوان آن را شیوه زندگی خود ساخت و زندگی مرفعه را دز پیش بیگیرم.


پس وظیفه هر رسانه های همگانی چی تصویر وصوتی قلم بدستان ونویسندگان است که آنچه پیرامون موضوع حاد جامعه چی میپرند چون مغز متفکر جامعه به حساب میاید برای مردم برسانندتاباشدخدمت برای این جامعه که سالها جنگ وبی نظمی  درآن جریان داشت به سوی یک جامعه خیر فلاح ورستگاری رهنمائی کندبه طور مثال میتوانیم ازکشور خود که در دهای پیشین درقید دولتهای بسرمی بروند وازآزادی که خداوند برآن هاداده بوداز آن مستفید شوند


اما خوشبختانه امروز می توانند به خواست خویش حتا ریس جمهور خویش را انتخاب نمایند و آنچه خواست آنها است بدست بیاورند ولی اکنون علم دانش را جز اساسی جامعه خویش می دانند .


و این برای همگان هویدا است که مکاتب مسلکی تلگراف هنر های گوناگون و نجاری زراعت قالین بافی مهندسی طب به صورت بهتر میتواند در رشد مدرنیت بهترو مفید تر به حساب میاید کلمه مدرنیت باعث بلند شدن فرهنگ اجتماعی جامعه ما می گردد.


و آنرا برای همگان نشان می دهد که از بهترین کلمه های که باعث ترقی و تعالی جامعه باشد استفاد عظیمی شود.



ویکی ازموارد مهم که میتوانیم مدرنیت را در جامعه خویش بیشترگسترش دهیم پی بردن وسوق دادن به حقیقت اصلی مدرنیت است که مدرنیت اصلاچی کلمه است وکوشش نمائیم دست به دست هم داد درتمام عرصه های زندگی مایکی نوآوری ودرست را رهنمای کنیم تا زندگی مرفع همه برای خودوهمه برای نسل آینده به جابگذاریم.


زیرا این ملت رنج کشیده ضرورت به صداقت راستی وکار ضرورت دارد تادر عرصه پیش رفت های اساسی صورت گیرد .


سخنران بزرگ ما طی سعی و پویایی ونوآوری تشویق درهر عرصه داشتند محدود نیست که ازمولانابزرگ جلال الدین بلخی طی یک بیت جامعه می فرماید.


 


هر نفس نو میشود دنیا وما       بی خبر از نو شدن اندر بقا


پس مدرنیت بخاطر بقا و بهتر سازی ملت ستم دیده باشید که بتوانیم در راستایی آن انجام دهیم


نویسنده عبدالقهار کبیری


 



About the author

160