مسابقه سنتی افغانها

Posted on at


بزکشی 

 

بزکشی یکی از بازیهای سنتی در افغانستان می باشد که معمولا در مناطق شمال و شمال شرقی افغانستان برگزار میشود. این بازی در میان مردمان مختلفی از آسیای مرکزی و در افغانستان انجام میشود، و زمان تاسیس این بازی به دوره های باستان برمیگردد. 

نام این ورزش از شکار بزهایی که در کوه توسط اسب سواران زبده صورت میگرفت، گرفته شده است، مراحل بازی به این صورت است که قبل از برگزاری مسابقه، گوساله و یا بز کلان را حلال میکنند و سر و دست و پایش را از آرنجش قطع نموده و در میدانی بزرگ که در آن یک بیرق نصب شده است میگذارند. کسانی که در این بازی شرکت میکنند باید بز را از زمین برداشته و به ساحه مشخصی که دایره حلال میگویند، بیندازند.  

طوری که در افسانه ها آمده، این ورزش در حوزه آمودریا رواج داشته است و مردم آن منطقه به مناطقی که در افغانستان کنونی موجود است مهاجرت کرده اند، آنها از اسب بعنوان وسیله ای جنگی استفاده میکردند. در افغانستان دو نوع اسب وجود دارد، قتغن  که اسبی نیرومند بوده و به قدرتمند بودن مشهور است و یک نوع اسب دیگر که بزرگتر از قتغن است و بیشتر در ولایات فاریاب و بلخ می باشد. برای بزکشی معمولا از هر دو نوع اسب استفاده میکنند.

 



About the author

160