آگاهی از افغانستان

Posted on at


بسم تعالی

نام کشور :جمهوری اسلامی افغانستان

نام فبلی : آریانا و خراسان

نام قراردادی مختصر : افغانستان  Afghanistan

 ریشه نام افغانستان واژه ابگان است . واژه ابگان ریشه نام افغان است که به معنای مبارز و جنگجو میباشد. و با گذر زمان به افغان تبدیل شده است , از این رو این بطوطه مراکش دوباره کابل را چنین گفته است : این شهر در گذشته بزرگ بوده و اکنون روستایی است و از طایفه عجم  ها (غیر عرب ) که به آنها افغان میگویند در آن  زنده گی میکنند . امروز به همه آنهایی گفته میشود که در کشور کنونی افغانستان زنده گی میکنند و از نژاد آریایی به شمار میایند .

نوع دولت : جمهوری

پایتخت : کابل

شهر های مهم : هرات , قندهار , مزار شریف ,  و فراه میباشد .

کد کشور : 0093

سال استقلال : 19 آگوست 1919 میلادی

واحد پولی : افغانی

مساحت  : 652225 کیلو متر مربع است  که از نظر مساحت در جهان مقام 41 و در قاره آسیا جایگاه 11 را دارا میباشد

کشور های همسایه و مرز های مشترک : ایران (غرب) 945 کیلو متر - تاجیکستان (شمال ) 1206 کیلو متر - ترکمنستان (شمال ) 744 کیلو متر  - چین (شرق) 76 کیلو متر - ازبکستان (شمال ) 137 کیلو متر - پاکستان (جنوب ) 2430 کیلو متر .

جمعیت : بر اساس آغاز سال 2008 میلادی جمعیت افغانستان بیش از 25 میلیون نفر بوده که 54.53 در صد از این جمعیت را مردان و 47.45 در صد را زنان تشکیل میدهند . نرخ رشد جمعیت در این کشور در سال 2008 میلادی 2 در صد بوده و جمعیت زیر خط فقر ان 53در صد میباشد .

  قومیت ها : اقوام و نژاد مختلفی در این کشور زنده گی میکنند که ترکیب آنها عبارت از : پشتون , تاجیک , هزاره , ازبک , ایماق , ترکمن , بلوچ و سایر اقوام است .

زبان : زبان رسمی افغانستان دری و پشتو میباشد . در هر منطقه و ولایتی که غالب جمعیت آنها به زبان دیگری  غیر از فارسی و پشتو تکلم میکنند . این زبان هم در هملن منطقه به عنوان زبان سوم پذیرفته شده است . مردم این کشور که ملیت افغان دارند به زبانهای فارسی - دری 43 % پشتو 42 % ازبکی 11 % بلوچی و پشه ای و سایر زبانها 4 % تکلم میکنند .

دین : 99 % مردم مسلمان که شامل 80 % سنی و 19 % شیعه اثنی عشری و اسماعیلی میباشند به طور نفوسی حدودا 20000 هندو  و  سیک میباشند .

ویژه گی های سیاسی : افغانستان در منطقه حساس و استراتژیکی آسیای مرکزی قرار گرفته که از یک سو به شبه قاره هند و به سوی دیگر به کشور های آسیای میانه و جمهوری خلق چین و از سمت دیگر به آسیای غربی مرتبط است . در این میانه سلسله جبال هندوکش که از سمت وسیع خاک کشور را پوشانیده همواره سد محکمی را در برابر مهاجمان بوده است .

 

(فردینا عالمیار)

 



About the author

fardinaalemyar

She is Fardina Alemyar, a student in eleventh class in Mahjuba Herawi High School.She was born in 1996 in Herat city Afghanistan. she live in Ferdowsi street .She is studying DEl (Diploma in English Language) in HTC. She is a favorite of Volleyball, reading books and writing.and she is a…

Subscribe 0
160