حکومت در اسلام

Posted on at


قضیه حکومت ساخته و پرداخته انسانها نیست بلکه نصوص انکار نا پذیر و قاطع اسلام از ساختار حکومت به ما خبر میدهد. لذا خداوند(ج) در آیه 58 سوره النسائ میفرماید:


"بی گمان خداوند به شما مومنان دستور میدهد که امانتها را به صاحبان آنان برسانید، و هنگامی که در میان مردم به داوری نشستید اما به داد گری داوری کنید، خداوند شما را به بهترین امور اندرز می دهد. بیگمان خداوند مدام شنوای و بینای بوده و میباشد" .


آیه متذکره فرمان روایان و کار گذاران را مورد خطاب قرار می دهد که : از امانت ها امانت داری کنند و عدالت را مبنای حکومت خویش قرار دهند. زیرا سپردن امور به کسانی که اهلیت و شایستگی آن را ندارند و همچنان زیر پا نهادن عدالت و مساوات، زمینه ساز نابودی و ویرانی مردم و مملکت می گردد.


در روایت صحیح آمده است که : هر گاه امانتها ضایع و تباه شوند، آمدن عذاب و قیامت را انتظار داشته باشید. سوال شد که ضایع نمودن آنها چگونه است؟ فرمود: هر گاه کار ها و مسئولیتها به آدم های نا لایق سپرده شد ، انتظار داشته باشید که به غذاب و گرفتاری دچار میشوید.


تردیدی نیست که بیعت رای دادن مسلمان جهت گزینش حکومت و حکومتدار بنا به ضرورت شرعی و عقلی یک امر ضروی است از همین جهت ساختار حکومت و گزینش حکومت دار در کتابهای عقاید و فقه اسلامی به تفصیل آمده است.




About the author

edriss-zia

Edriss Zia was born in Herat,Afghanistan. he is student in Inqlab high school.

Subscribe 0
160