خواب سالم

Posted on at


بسیاری جوانانی هستند که با وجود فعالیت های زیاد مانند سپورت ،کار های خانه و فعالیت های اجتماعی خواب شان سالم و مناسب با فعالیت های شان نیست . خواب از اهمیت فوق العاده برخوردار است و میتواند سلامتی تان را تحت تاثیر قرار دهد.


در هر 24 ساعت یا یک شبانه روز ما به چه اندازه خواب نیاز داریم ؟


جوان ها در هر شبانه روز به هشت و نیم الی 9 ساعت خواب راحت (بدون اخلال)نیاز دارند.



خواب کم و یا نامناسب باعث بروز چه تاثیرات منفی خواهد شد ؟


خواب کم و یا غیر کافی باعث میشود که در جریان روز ما احساس خستگی و گیچی کنیم. مثلا تمرکز برای ما دشوار خواهد بود.برعلاوه خواب کم مقاومت تان را در برابر بیماری ها کاهش میدهد.خواب کم میتواند باعث نوسانات در مزاج ما گردد مثلا احساس افسردگی و یا حساسیت در مقابل موضوعات کوچکی که بطور طبیعی باعث برانگیختن احساسات تان نمیشوند.


اگر خواب تان مناسب و به اندازه کافی نبود بیاد داشته باشید که از فعالیت های مانند رانندگی پرهیز کنید.گیچی یا خواب آلوده گی میتواند هوشیاری و عکس العمل های تان را تحت تاثیر قرار دهد که در نتیجه این فعالیتی مانند راننده گی برای تان ایمن نخواهد بود.



چرا ما نمیتوانیم خواب کافی، سالم و راحت داشته باشیم؟


عوامل زیاد هستند که باعث میشوند که خواب ما کافی و مناسب نباشد مثلا بیدار شدن صبح زود ،فشار های موجود درمحیط کار ،افسرده گی های روحی و مصرف كرىن بيش از حد كافئين و مصرف کردن کردن سگرت. و بالاخره بعضی از داروها هم هستند که میتوانند خواب ما را تحت تاثیر قراردهند.



چگونه میتوانیم هر شب 9 ساعت خواب راحت داشته باشیم؟


برای رفتن و به بستر خواب در ساعت معین و بیدار شدن در ساعت معین برنامه ریزی کنید.خواب شما بسیار منظم خواهد شد اگر شما در روز های هفته و روز رخصتی در یک زمان معین از خواب بیدار شوید.


خواب نیمروزی تان نباید بیشتر از یک ساعت باشد چرا که اگر بیشتر از یک ساعت خواب نیمروزی داشتید این میتواند برنامه و زمان معین خواب تا ن در شب را نا منظم سازد.


بعد از ساعت 3 بعد از ظهر از خواب های نیمروزی پرهیز کنید.


ورزش منظم داشته باشید ولی 3 ساعت پیش از رفتن به بستر خواب ورزش نکنید.


باید محیط را برای خواب آرام ماده بسازید مثلا خوابیدن در بسترنرم و راحت وخوابیدن در تاریکی و اتاق آرام با درجه حرارت مناسب.



رژیم غذایی تان نیز در داشتن خواب آرم نقش مهمی دارد مثلا با معده  خالی به بستر خواب نروید و پیش از خوابیدن غذای زیاد هم مصرف نکنید چرا که هردو،معده خالی و معده  بسیار پر میتواند خواب راحت را از شما بگیرد. مقدار مصرف کافیین خود را محدود کنید خصوصا قبل از رفتن به بسترخواب کافیین مصرف نکنید.


پیش از خوابیدن باید فکر تان آرام باشد بنا براین از فعالیت های که باعث میشود که فکر تان را اخلال کند دوری جویید مثلا تماشا کردن فلم های ترسناک ، مکالمات تلفونی که باعث تشویش و پریشانی تان میشود و صحبت های از طریق فس بوک و یا مشاجره کردن بایکی از اعضای خانواده یا یک دوست.


آیاچیزی هست که به ما کمک کند تا خواب راحت داشته باشیم؟


نکاتی هست که قبل از خواب میتونید انجام دهید تا برای شما کمک کند زود بخواب بروید: مثلا خوردن یک غذای سبک ، شاور گرفتن با آب گرم و یا مطالعه کردن برای مدت اندکی.


آیا استفاده ازدارو های خواب آور مجاز است یا خیر؟


عادت کردن به گرفتن دارو های خواب آوربه نفع تان نیست چرا که بدن تان به این دارو ها خیلی زود عادت میکند و درنتیجه اثر این دارو از بین میرود لذا بهتر این است که ازین چننین دارو ها پرهیز شود.برای گرفتن دارو های خواب آور با داکتر تان مشوره کنید.



About the author

sadiqahrari

Sadiq was born in Herat city of Afghanistan and joined Herat University then got the Sholarship from Cairo University and graduated from Faculty of medicine Cairo Univercity in 2012 . he is able to speak Persian, English,Arabic,he is interesting in reading, drawing and writing

Subscribe 0
160