سخنی با ریس جمهور کشور

Posted on at


به عنوان یک شهروند به خود حق میدهم که نظریاتم را جناب ریس جمهور کشور آقای کرزی شریک کنم ٬ وبرای آینده بهتر مردم و کشورم به حد توان تلاشهایم راخواهم کرد .و خواستم موضوعاتیکه به ذهنم رسیده  باجناب ریس جمهور درمیان بگذارم٬ البته جناب ایشان همه جوانب را از من بهتر دانسته ودرک می کند.

۱. مردم افغانستان ده ها سال جنگ و دربدری را پشت سرگذشتانده اند و درحال حاضر  نیزهمه روزه قربانی میدهند٬ واز این لحاظ شرایط زندگی آنها نیز حاوی مشکلات متعددی میباشند٬که بطور حدس گفته میتوانیم که ۴۰٪ آنها زیر خط فقر زندگی می کنند. واین منطقی به نظر می رسد که با در نظر گرفتن منافع کشور روابط خودرا باکشورهای منطقه و خصوصا ایالات متحده امریکا که در حال  حاضرکه یکی از تمویل کننده های مخارج نیروهای امنیتی میباشد در نظر گرفته شود ٬و این هم پرواضح است که ایالات متحده امریکا هم دنبال منافع خود است .

۲. کشور ما امروز نقاط ضعف متعددی را دارا میباشد که خود قادر نبوده که به آن رسیده گی کند٬ وبهترخواهد بود که با کشورهای مثل ایالات متحده امریکا که فعلا اقتصاد اول دنیا است همکار باشیم ٬ واینهم در حالیکه خودش نیاز خودرا در منطقه احساس می  کند ٬ واین برماست که از وضعیت پیش آمده به نفع کشور و مردم خود استفاده کنیم .

۳. امروز روابط بین المللی  طوری تغیر کرده است که تمام کشورها جهان دنبال روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای دیگر میباشند٬یعنی تلاش بسوی تشکیل اتحادیه های اقتصادی و سیاسی هستند٬ و کشور ما نیز جز از کشورهای لاینفک جهان بوده که این نیاز را دارا میباشد که در اتحادیه های اقتصادی و سیاسی به صورت فعال شرکت کرده وتا منافع کشور بصورت درست تامین گردد.

۴. باوجود افتخار به نیروهای امنیتی شجاع کشور٬ اما تاهنوز این نیرو به تجهیز و آموزش بیشتری نیاز دارند که تا به وظایف خویش به صورت عالی بپردازند٬ و تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی نیاز به تمویل کننده دارد که متاسفانه درآمد خود کشور جواب گو  نمی باشد ٬ وپس بر میگردد به اینکه باکشورهای منطقه و کشورهای که فعلن منافع آن بامنافع کشورما مشترک است همکار بوده و این نیاز اساسی نیروها را برآورده شود.

۵. بعد از حادثه ۱۱ سبتمامبر در کشور افق جدیدی گشوده شده است ٬ باوجود مشکلات زیاد بازهم مردم بسوی پیشرفت و ترقی روان هستند که می توان به تصویب قانون اساسی کشور ٬ نظام مردم سالار٬ خوب شدن   وضع نسبی اقتصاد ٬ همین طور بهترشدن وضعیت آموزش وپرورش و تحصیلات عالی٬ صحت وغیره... که این دست آورد کم نیست ! وما درمقابل هزاران شهید داده ایم٬ پس نگهداری این دست آوردها نیز مسولیت بزرگی است که متوجه شما جناب ریس جمهور می شود. و خفظ آن به تصامیم مهم شما بستگی دارد.

۶.جناب ریس جمهور! مردم افغانستان چشم به تصامیم شما دوخته است ٬ که شرایط بعد از سال ۲۰۱۴ بستگی به آن دارد٬و مردم وقتی به آینده  مطمین می شوند که انتخابات به شکل بهتر برگزارشده و قدرت به صورت مسالمت آمیز اننقال یافته و برعلاوه مطمن خواهند شد که دست آوردهای ده ساله وازجمله ای آنها قانون اساسی میباشد بصورت کامل حفظ می شود.

دراخیر نتیجه گیری می کنم ٬ کشورما امروز با مشکلات متعددی روبرو هست ٬ که از جمله فقرو بیکاری٬ نبود امنیت درست٬ وهمین طور نیاز شدید به تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی کشور وغیر... و با زدودن این مشکلات به صورت نسبی٬ مردم به آینده خود و فرزندان خود امیدوار خواهند شد.

بامید افغانستان آباد و سربلند

تشکر از توجه شما





About the author

-2389

I'm Abdullah Ghaznawi , and I'm graduated from Cairo University, Faculty of Economic and Political science, and my major is Economic and minor is Public Administration.

Subscribe 0
160