گامی به سوی پیشرفت

Posted on at


فرهنگ وآاداب معاشرت بین مردم نظر به چند سال پیش پیشرفت های  چشم گیری  داشته است ، که ما شاهده آن هستیم , در تمامی مکان های عمومی از قبیلخیابان ها، ایستگاه ها، مدارس ،دانشگاه ها ،ترانسپورت عمومی وغیره .



خودم  تغیرات را در جامعه که زنده گی میکنم مشاهده میکنم که نسبت به چند سال پیش ،از لحاظ آداب معاشرت مردم در مکان های عمومی ،دیدگاها یشان ،تفکرات شان وغیره تغیراتی آمده است.


.


در گذشته نه چندان دور قابل قبول برای مردم نبود رفتن بانوان از خانه به غرض درس و تحصیل یک عمل ناپسند بشمار می رفت ،اما حالا به یک نظر دیگر مینگرند .در جامعه که بانوان قشر بسیار حساس آن شناخته میشوند چشم همه به کردار ، رفتار وبرخورد آنها دوخته شده است . باید محتاطانه عمل کنند بسیار دشوار خواهد بود تاخود را از این چارچوب بیرون بکشند .



در سابق بیشتر نسبت به حالا بانوان مورد انتقاد افراد قرار می گرفتند که خود نشانه از فرهنگ پایین حاکم بر جامعه بود و حتی بانوان جوان حق لبخند زدن در بیرون از منزل را ندارند در حالیکه به طور عیان کسی این حق را از ایشان نگرفته است . اما نگاه ها ، تفکرات مردم ،حرف وحدیث که بعد ها باید با آن روبرو بشوند باعث سلب این حق از ایشان شد در حالیکه  پسر ها آزادانه هر کار می توانند انجام بدهند ولی نسبت به چندی قبل فرهنگ مردم ما پیشرفت وافر داشته است .از لحاظ تحصیل حالا خواهش هر خانواده است که فرزند هایشان اول تعلیمات ابتدائی ، بعداً به تحصیلات عالی راه یافته که شخصی روشن فکر و توانمند بشوند .مردم متوجه این امر شده اند که پیشرفت شخصیت انسان وجامعه تحصیل است . پسر و دختر  کنار هم با حقوق مساوی در یک کلاس درسی نشسته و امور تحصیلی شان را سپری میکنند . گر چه که باز هم مشکلاتی سر راه بانوان قرار دارد ، اما میتوان گفت کمتر به چشم میرسد .



در دانشگاه هرات فرق میان دانشجو ( محصل ) پسر و دختر از طرف مسؤلین مربوط به طور کل مشاهده نمیشود ، مسؤلین سعی به عمل می آورند تا این تفاوت ها را از بین ببرند اما از طرف خانواده ها ، جامعه وحتی بعضی از محصلین فرق گذاشته می شود . بعضی از رشته های تحصیلی رشته های مردانه خطاب میشود که اکثر دانشجویان آن را آقایان تشکیل میدهد نسبت به خانم ها واین امر از طرف خانواده ها و اجتماع هرات نیز مورد قبول واقع می باشد .این طرز تفکر بخاطر است که عقلباً نمی توانند بانوان در محیط ها مردانه کار کنند ( وظیفه اجرا نمایند ) .



از طرف خانواده ها  بانوان مخصوصاً از طرف پدر ، برادر و یا شوهر ممانعت  صورت می گیرد . مانع شدن از حق کار ، تحصیل وناتوان ساختن  بانوان در جامعه باعث عدم پیشرفت و ترقی آنها خواهد گردد که خود میتواند صدی باشد برای انکشاف کشور .خانم ها نصف پیکر جامعه را تشکیل میدهند ؛ آیا اگر نصف  جامعه پیشرفته و نصفه دیگر آن عقب مانده باشد آن جامعه را پیشرفته میتوان گفت ؟


در حالیکه بانوان هستند که مهمترین رول را برای سوق دادن کشور با پرورش کودکان  خود بازی میکنند چه خوب خواهد بود که مادرانی نیرومند وتحصیل کرده داشته باشیم . 


برای دریافت مقاله های تازه من لطف کرده و در حساب مقاله های من در تارنمای فلم انکس عضو شوید. 



About the author

maral-baran

She is Karimah Alizadeh. She is ninteen years old, studying economics faculty in Herat University.

Subscribe 0
160