شرایط طلاق

Posted on at



بسم الله


شرایط طلاق


 برای اینکه طلاق واقع گردد یک سلسله شرایطی در فقه اسلامی پیش بینی شده است که بعضی از این شرایط به شخص طلاق دهنده تعلق دارد.


1 – اهلیت طلاق دهنده : طلاق دهنده باد مرد عاقل , بالغ و هوشیار باشد , و با اراده و اختیار خود به این اقدام نماید , بنابر این طلاق دادن افراد که نابالغ ,مجنون یا دیوانه , کلان سن که عقل اش علتی کلان سن اش باشد , یا شخص که به هوش نباشد به علت مواد نشه ی یا به اعصابانی زیاد که به شکل موقعت عقل اش یا هوشیاری اش از دست داده باشد و یا این که کسی اورا مجبور به طلاق دادن کرده باشد در واقع طلاق صورت نمیگیرد.



2 –نیت و قصد طلاق د هنده : مرد طلاق دهنده قصد و نیت طلاق دادن را داشته باشد که باعقل کامل و بالغ از صدق دل به زبان یا الفاظ خود به همسرش بگوید که تو طلا هستید درواقع طلاق صورت میگیرد.



به این معنا که اگر کسی معنای طلاق را نداند , و به نادانی به همسرش بگوید که تو طلاق هستید , در واقع طلاق صورت نمیگیرد.


اما از دیدگاه شریعت اسلامی اگر کسی قصد طلاق دادن را نداشته باشد به مزاح یا شوخی و خنده به همسراش بگوید  که تو طلاق هستید در واقع طلاق صورت میگیرد. باید هیچ زمانی به این الفاظ به همسر اش گفته نشود.



3 – وجود ذوجیت : طلاق زمانی صورت میگیرد که بین خانم و شوهر کدام ارتباط جنسی یا زناشویی وجود نداشته باشد در حقیقت از دیدگاه فقه اسلامی دو شخص بیگانه گفته میشود که این طلاق مطلق است.


 



نویسنده : سهیلا بارکزی



About the author

160