چگونه, آموزش دیجیتالی میتواند جلو کشتارهای افتخار آمیز را بگیرد

Posted on at

This post is also available in:

احساس خود نسبت به زندگی را در بیست سالگی به خوبی به یاد دارم. این یکی از مهیج ترین دوره های بود که سپری کردم و هنوز آنزمان را جادویی ترین دوره زندگی خود میدانم. بیاندیشید, تقریبا دانشگاه را تمام کرده اید, تمام زندگی بطور خرسند کننده ای در مقابل شماست. این زمانیست که شما شروع به شکل دادن زندگی حرفه ای خود میکنید و تقریبا مزه استقلال را میچشید.

در این شرایط همه چیز ممکن به نظر میرسد و به آینده بسیار نزدیک هستید. ماجراجویی و توجه به امکانات بدون توجه به محدودیت ها و مانع ها از تقاضاهای این دوره است, که فقط آزادی کامل بدون سازش را در نظر دارد. در خواهید یافت که زمان بسیار کوتاه شده است و شما برای انتخاب افراد اطراف خود بسیار حساس خواهید بود. کسانیکه شما در این دوره زندگی ملاقات میکنید, برای مدت بسیار زیادی می مانند و عشق به یک عامل متحرک در زندگی شما تبدیل میشود. برای بسیاری از زوج های جوان, این زمان به توافق رسیدن, و شروع سفر تازه برای ایجاد یک خانواده است. پیدا کردن همسر زندگی میتواند زمان گیر باشد, اما انتخاب عالی همسر, زندگی را بسیار موفقیت آمیز میسازد. ارتباط در حال شکوفایی نتیجه گزینش درست و آزادی لازم برای آن است. به باور شما چنین چیزی در همه کشورهای جهان به جز از هند ممکن است.

در هندوستان, ازدواجها توسط خانواده ها ترتیب داده میشوند و زوجها معمولا قربانی بی عدالتی اجتماعی میشوند. جامعه هند, مردم را به گروه های اجتماعی, اقتصادی تقسیم میکند, که هر گروه را کاست گویند و نمیتوانند با گروه های دیگر یکجاه گردند. این جدایی بصورت بسیار جدی پاه برجاه نگهداری میشود, بویژه زمانیکه موضوع مربوط به طبقه پایین است. طبقه نجس, بسیار فقیر اند و همیشه مورد تحقیر قرار میگیرند, اختلاط با آنها بصورت جدی منع است.  زمانیکه یک زوج از دو طبقه متفاوت همدیگر را دوست داشته باشند, بیشتر وقت ها با همدستی تمام اعضای جامعه کشته میشوند. به این, کشتن شرافتمند گفته می شود. یکجاه شدن با کسی از یک طبقه پایین در بخش سنتی هند بسیار تحقیر آمیز است و پدر و مادر ها حاضر اند دست به هر کاری بزنند تا از آن جلوگیری کنند, حتا اگر به قیمت جان فرزند شان تمام شود. شاید به اندیشه شما رویدادهای مانند این بسیار کم اتفاق بیفتد, اما شما در اشتباهید. این رویدادها قرنها است که ادامه دارد. به اساس آمار سازمان ملل, سالانه پنج هزار زن قربانی مرگهای شرافت مندانه میشوند, اما باور بر این است که تعداد مجموعی بیش از این باشد. به گونه مثال, یک زوج ماه گذشته در روستای گارنتی(Garnauthi)  در بخش داری روتاک(Rohtak)  توسط خانواده های شان کشته شدند. درمندر و ندهی 23 و 20 ساله بودند. تمام جامعه مقابل این رویداد خاموشی اختیار کردند. 

بدبختانه, هند تنها کشور نیست که در آن مرگ شرافتمندان رواج دارد. در یمن دختران به ازدواج اجباری داده میشوند و مورد انواع خشونت های جسمی و روحی قرار میگیرند. هفته گذشته, یک مرد دختر پانزده ساله اش را فقط بخاطر اینکه با نامزدش پیش از ادواج ارتباط برقرار کرد بود, کشت. این رویداد در روستای شبا(Shabba)  استان تیاز(Tiaz) رویداد. او دخترش را سوزاند. رابطه بین ازدواج اجباری و مرگ شرافتمندانه یک رابطه واضع است. در کشورهایکه ازدواج اجباری دختران در سن های کوچکی وجود دارد, خشونت های خانوادگی یک عامل حتمی در خانواده ها اند. بسیار اتفاق می افتد که دختران به مجردیکه به سن بلوغ می رسند به عوض وام داده میشوند. ازدواج های زودهنگام سبب بارداری زودهنگام و افسردگی عمیق میگردند. آموزش و پرورش دیگر گزینه  مناسب نیستند, زندگی مستقلانه با تمام رویاهایش دیگر واقعیت ندارد. در این مرحله زندگی دست به خودکشی میزنند و یا از خانواده های خود سرکشی میکنند. به هر حالت آنها میمیرند.

اوایل امسال در عربستان سعودی, ابتدا یک مرد دختر پنج ساله اش لما الغندی را شکنجه می کند, بعدا او را میکشد, چون بدگمان شده بود که او دوشیزگی اش را از دست داده است. این مرد فقط به هشت سال زندان محکوم شد. با وجود جنایات مشخص دیگری در این مورد در عربستان, بانوان حتا حق رانندگی را ندارند. این یک فکاهی نیست, بلکه واقعیت است. چند روز پیش تعداد از بانوان عربستانی تصمیم گرفتند که به اعتراض محدودیت های دولت, رانندگی کنند. بانوان عربستانی بدون همراهی یک سرپرست مرد که معمولا از وابسته های شان است, حق ندارند که خانه را ترک کنند. آنها نمیتوانند بدون اجازه سرپرست خود در مورد استقلال خود بحیث یک انسان تصمیم بگیرند. سازمان عفو جهانی به تازگی ناامیدی خود را از عدم تلاش دولت سعودی برای بهبود حقوق بشر در آن کشور اعلان داشته است. تعداد زیادی از بانوان عربستانی هنوز مورد سواستفاده قرار میگیرند و آزادی شان بطور جدی نقص میشود. برعلاوه, فعالهای حقوق بشر بطور بیرحمانه ای مجازات میشوند و بیشتر وقتها محکومت شان سنگین تر از مرتکیبین مرگ های شرافتمندانه است. میدانم که این دیوانه وار به دید میرسد, اما واقعیت است. 

افغانستان از این قائده استثنا نیست. بسیاری از بانوان افغانستان از آموزش و پرورش محروم اند و نمیتوانند بدون اجازه یک همراه مرد از خانه خود خارج شوند. زمانیکه وقتش برسد, مجبور به ازدواج زودهنگام و سواستفاده جنسی میگردند, بدون اینکه به کدام عدالتی در مقابل این همه جنایات برسند. آنها قربانی خشونت های بیشماری اند, بشمول تخریب آلت تناسلی زنانه. آنها تمام زندگی شانرا در این استبداد سپری میکنند, بدون اینکه به این جرئت برسند تا بخاطر حقوق خود به پاه به ایستند. در بین بانوان که درمقابل خانوده های خود به پاه می ایستند, تعدا کمی شان زنده می مانند. بیشر قربانیان مرگ شرافتمندانه, سنگ سار میگردند.

 

شبکه بانوان انکس یک شبکه ویدیو و بلاگ نویسی است که برای بهبود شرایط زندگی بانوان در افغانستان فعالیت میکند. هدف اساسی شان توانمندسازی بانوان با استفاده از آموزش های دیجیتالی است. بانوان میتوانند با بلاگ نویسی در این تارنما با استفاده از انترنت پول به دست آورند. با پرداخت پول در مقابل بلاگ, بانوان را از نگاه اقتصادی مستقل میکند, و زنجیره سواستفاده از آنها و وابستگی شان به مردها را از بین میبرد. برعلاوه, این تارنما فرصت های را برای شان فراهم میکند تا داستانهای خود را با بانوان بی شماردیگری که هنوز در شرایط استبدادی زندگی میکنند و نمی دانند که چطور از آن رهایی یابند, به اشتراک بگذارند. به این اساس هر بلاگ نویس به یک منبع بزرگ انگیزش و الهام برای تمام کسانیکه  خود را تنها می اندیشند, تبدیل میگردند. این به آنها توانایی میبخشد تا برای حقوق خود به پاه به ایستند و برایش مبارزه کنند. 

آنچه شبکه بانوان انکس در افغانستان انجام میدهد را بسیار دوست دارم, آرزو دارم که چنین سازمانهای در سرتاسر جهان بویژه در کشورهایکه بانوان هنوز قربانی مرگ های شرافتمندانه اند, چندین برابر شوند. در صورتیکه ما رسانه های اجتماعی را برای بلند کردن صدای خود در مقابل استبداد و سواستفاده بانوان استفاده کنیم, چیزهای شاید که تغیر بخورد. اگر ما اراده خود برای مبارزه با این عوامل را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذاریم, شرایط شاید بهبود بیابند. اگر ما به نوشتن بلاگ  در رسانه های اجتماعی در مورد این موضوع های مهم ادامه دهیم, شاید قوانین و مجازات های سخت گیرانه تری به اجرا درآیند. کی با من است؟

اگر مقاله های پیشین مرا در مورد مرگ های شرافتمندانه از دست داده اید, لطفاه به فهرست پایین مراجعه کنید. دیدگاه بگذارید و در رسانه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. به هر اندازه ایکه ما بتوانیم در رسانه های اجتماعی بیشتر فعالیت کنیم, به همان اندازه ما خواهیم توانست که بیشتر انگیزه بدهیم و حمایت فراهم کنیم:

آیا نوین گرایی مرگ های شرافتمندانه بانوان هندوستان, افغانستان و پاکستان را افزایش داده است؟

زمانیکه روسپیگری بانوان افغانستان سبب مرگ شرافتمندانه میگردد.

مرگ شرافتمندانه با فرهنگ افغانستان و هندوستان برخورد میکند.

مرگ شرافتمندانه پیش از همه چیز, از بانوان افغانستان تا آمریکا

جیاکومو کرستی(Giacomo Cresti)  

ویراستار ارشد مجله انکس

فلم انکس

اگر مقاله های قبلی مرا از دست داده اید, آنها را در صفحه شخصی من بیابید: http://www.filmannex.com/webtv/giacomo

لطفا مرا دنبال کنید در @giacomocresti76  و در صفحه من عضو شوید. 



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160