ایمان واسلام:بخش سوم و آخری

Posted on at


بخش سوم وآخری


معنی شرعی ایمان واسلام:


            ایمان در شرع عبارت است از تصدیق و باورکردن به آنچه پیامبر ص ,ازجانب خداوندج آورده است و اقرار کردن به آن.


          اسلام انقیاد وگردن نهادن به احکام خداوند ج می باشد.


چنانچه امام اعظم رح در فقه اکبر می فرمایند (ولکن لا یکون ایمان بلا اسلام ولا اسلام بلا ایمان فهما کالظهر والبطن<شرح فقه اکبر صفحه 108 >) ترجمه: یعنی به اعتبار شریعت ایمان بدون اسلام واسلام بدون ایمان موجود شده نمی توانند و این هردو مانند پشت وشکم اند ,یعنی چنانچه پشت بدون شکم وشکم بدون پشت موجود نمی شود , همچنین در بین ایمان و اسلام تلازم است که یکی از دیگری انفکاک(جدائی) را قبول نمی کند.


نتیجه گیری معنی شرعی ایمان واسلام


ایمان به عمل هیچ سروکارنداشته و فقط اقرا زبانی وقلبی را می پسندد اما اسلام به عمل ربط دارد که همانا انجام دادن احکام شریعت می باشد. ونکته ای بسیار جالب ومهم این که این هردو جز لاینفک نسبت به یکدیگر هستند لذا ایمان بدون اسلام و اسلام بدون ایمان اعتبار ندارد مثلاً منافقین زمان پیامبر نماز ادا می کردند وهمچنان دیگر مسائیل دینی رانظر به شرایط زمانی اجرا می نمودند اما چون ایمان در قلب های شان رسوخ نکرده بود لذا به حال شان هیچ فایده ای نرساند و منجر به ناکامی ابدی شان شد.


حکم شرعی ایمان واسلام


            ایمان واسلام دارای دو حکم اند (حکم دنیودی وحکم اخروی)


حکم دنیوی ایمان واسلام: حکم دنیوی ایمان واسلام حرمت(احترام گذاشتن)خون ,مال وآبروی مسلمان(یعنی به هیچ مسلمانی جواز ندارد که برادر مسلمان رابه ناحق به قتل رساند مال اورا ضایع کند یا باعث ریختاندن آبروی وی شود), جواز نکاح وی با مسلمه یامسلم,جواز امامت وی برای مسلمین ,عملی نمودن اوامر الهی و اجتناب از نواهی و معامله با وی همانند معامله با سایرمسلمانان از قبیل خواندن نماز جنازه بر مرده وی ودفن کردنش در مقبره ای مسلمین و ...


حکم اخروی ایمان وسلام :داخل شدن به بهشت خداوند ,مستفید شدن از نعمات خداوندی ورسیدن به تمام آن های که خدای عزوجل برای ما در قرآن شریف وعده داده است و نجات ازدوزخ که مستحق ستکم کاران و کفار می باشد.


                         امید وارم که موثر بوده باشد.


 


 


 



About the author

hamed-quraishi

بنام خداوند منان سپاس زیاد خدای را که من را از جمله تمام مخلوقاتش انسان ،از جمله تمام انسان ها مسلمان و از جمله تمام مسلمان ها امتی حضرت پیامبر ص آفرید من بنده ی خدا حامد قریشی در سال 1371ه ش در ولسوالی خواف ایران در دوران مهاجرت در…

Subscribe 0
160