هووارد آلتمن: کتاب کاپیتان نیروی دریایی آمریکا توسط دانش آموزهای افغانستان مورد ستایش قرار گرفت

Posted on at

This post is also available in:

 

توسط هووارد آلتمن

نشر: هفتم ماه اکتبر سال 2013

ساعت ها بعد از اینکه کتاب ضربالمثلها: 151 زبانزد فارسی مدال طلای انجمن نویسندگان نظامی آمریکا را در یک مراسم در اوهایو(Ohio)  ایالات متحده آمریکا ماه گذشته برد, نویسنده کتاب آقای ادوارد زالم (Edward)  این خبر را در فیس بوک خود گذاشت و پیام های تبریکی زیادی از هفت هزار مایل دور, کابل, شروع به رسیدن کرد. در کنار اینکه مردم در کابل فارسی و پشتو صحبت میکنند, این شهر خانه مدرسه معرفت نیز می باشد. دانش آموزها این مدرسه برای این کتاب دربر گیرنده گفته های کهن میشود, نقاشی کشیدند. آقای ادوار زالم کاپیتان نیروی دریایی آمریکا در جریان حضور خود در افغانستان دست به جمع آوری آنها زد.

" سپاس آقای  ادوارد زالم. این یک خبر خوش برای مدرسه معرفت است. تبریک باشد!!!!" پیام علی یاسر شعیب یکی از دانش آموزها مدرسه معرفت.

"آقای زالم عزیز, سپاس از این خبر خوش. شما مانند یک چراغ رهنما برای مدرسه معرفت هستید. کتاب شما راهی را باز کرده است و بیش از این پیش خواهد رفت." پیام عزیز رویش مدیر مدرسه. زمانیکه حرف گفته های کهن به میان میاید هیچ کسی در ایالات متحده آمریکا حداقل در بخش زبانزدهای کهن فارسی و پشتتو بیشتر از آقای زالم نمیفهمد.

آقای زالم خود را در همه چیز مردم افغانستان شریک ساخته است طوریکه او عضو برنامه افپاک(AfPak) است که در سپتمبر سال 2009 برای انکشاف کارشناسان نظامی و ملکی در بخش های زبان, فرهنگ, روندها و چالش های افغانستان و پاکستان ایجاد شده است. در جریان دوره کاری اش او دست به گردآوری زبانزدهای فارسی زد که شامل این کتاب اند و سبب جایزه گرفتن او و بسیار چیزهای دیگر شدند. کتاب بعدی او یک مجموعه از زبانزدهای پشتو است که از بین مردم جمع آوری شده اند. این سبب شرکت آقای زالم با استفاده از اسکایپ(Skype)  در همایش پیوند, نخستین همایش رسانه اجتماعی افغانستان شد. این بعد از برنامه رویاهای کابل اتفاق افتاد که در آن آقای زالم گفت افغانستان بزرگترین گروه راک است. او به شوخی گفت که این کارها کارهای نخستین من بودند.

آقای وایت جان زیمرمن(Dwight Jon Zimmerman)  رئیس این انجمن و یکی از مطرح ترین نویسنده های روزنامه نیویورک تایمز در مورد این کتاب گفت " کتاب زبانزدها یکی از برجسته ترین کتابها در همایش سال 2013 این انجمن است." جایزه این انجمن نشان دهنده پوشش وسیع این کتاب با محتوای نظامی دربرگیرنده همه از کودکا تا بزرگسالان است. بخش های کتاب شامل کتابهای داستانی, غیرداستانی, معنوی, مذهبی, شعر, بازرگانی, تشریحی و غیره است. آقای زیمرمن در تارنمای انجمن نوشته است " من واقعا به جایزه آقای کاپیتان ادوار زالم(Edward Zellem)  که ستایش مقامات دولت افغانستان را بخود جلب کرد افتخار میکنم." طوریکه خود آقای زالم به خودش افتخار میکند, او میگوید که بیش از آن به افغانستان مفتخر است.

او در مراسم اعلان این جایزه گفت که پنجاه هزار نفر در افغانستان این موضوع را در میانگذاری کردند. اینکه کتاب زبانزدها برنده جایزه گردیده است بسیار رضایت بخش است. مردم افغانستان باید الهام بگیرند, آنها باید به خود مانند مردم نه هدف و یا افراد مشکل ساز نگاه کنند. ما باید به فرهنگ شان توجه کنیم. در فرهنگ شان چیزهای زیاد قابل احترام وجود دارد."

"چیزهای اند که من در مورد فرهنگ مردم افغانستان دوست ندارم مانند رفتار مردم بسیار سنتی با بانوان و یا تبعیض قومی."

اما به گفته آقای زالم این چیزها در افغانستان در حال تغیرخوردن اند.

"ما دریافته ایم که نسل جوان در حال ترک این کارهای ناپسند اند. از زمان سقوط رژیم طالبان کمتر جوانها مورد تبعیض قرار گرفته اند و بیشتر با بانوان با ذهن باز رفتار شده است."

زمانیکه از او پرسیده شد که آیا این تغیرات زمانیکه در سال 2014 بخش عمده نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک کنند پایدار خواهند ماند؟ او بحیث یک نویسنده  با یک زبانزد فارسی چنین پاسخ داد. " شب در میان است, خدا مهربان است." به این مفهوم که حتا در میان شب هم خدا مهربان است. این زبانزد به این مفهوم است که  برای افغانستان و مردم اش همیشه آرزوی بهبودی هست. این یک زبانزد بسیار با مفهوم است.

haltman@tampatrib.com

@haltman

دوباره چاب با اجازه تمپا تریبیون(The Tampa Tribune)

 

 



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160