رزق حلال اجتناب ازحرام

Posted on at


خداوند«ج» نعمتهای خودرا بر بنده گانش ارزانی فرموده تا از آن بحیث روزی حلال و پاکیزه استفاده نمایند,شکر و سنای پروردگار خودرا بجا آورند.


خداوند متعال امت محمد«ص» را برهمهامتهای دیگربرتری بخشید و آن را امت و سط و میانه قرار داد و در آیات مبارکه به مومنان خطاب نموده، دستور فرمود: که آنچه خداوند متعال از چهار پایان و حیوانات و دیگر چیزهای پاکیزه به عنوان روزی خوب و گوارا برای شما حلال گردانیده بخورید! اما در مقابل این نعمتها به الوهیت و ربوبیت پروردگار تان اعتراف نموده شکر و سنای اوتعالی را بجا آرید.


و این نعمتها الهی را مانند مشرکین و ملل دیگر بر خود حرام سازید : زیرا خداوند«ج» خوردن خود مرده، خون، گوشت خوک و آنچه بنام غیر خدا ذبح می شود را حرام گردانیده است. با آنهم، درصورتیکه شخص مجبور و ناگزیر باشد، بخاطر نجات خود ازحلاکت از همین چیزهای حرام شده نیز استفاده میتواند به شرطی که برای خوردن این محرمات و اشباع  نفس رغبت و تمایل نداشته باشید، و یا این محرمات را بر چیزهای حلال تر جیح ندهید، و همچنان در خوردن این ها از حرام ضرورت و نجات دادن نفس از هلاکت تجاوز نکند. زیرا خداوند«ج» از روز ازل میداند که کدام چیز برای انسان مفید و چی چیزی برای او ضرر دارد. امروز که بیش از یکهزار و چهارصد سال از نزول قرآن مجید می گزرد تحقیقات علمی ثابت نموده که خوردن و نوشیدن چیزهای که اسلام منع فرموده مانند گوشت خوک، حیوان خود مرده، مشروبات الکلی، مواد مخدر، دخانیات و غیره برای صحت و سلامتی انسان مضر بوده و زیانهای اقتصادی و اجتماعی را نیز بدنبال دارد، و عبادت غیر خدا جایز نیست. زیرا همه عبادت فقط و فقط برای خداوند«ج» است.


خداوند «ج» نعمتهای زیادی برای ما داده و برای ما حلال گردانیده تا از آنها استفاده کنیم و ازچیزهای حرام خود داری نموده و نخوریم. خود مرده عبارت از حیوانی است که بدون ذبح و یا خود بخود مرده با شد البته مرده حیوانی خفه شده، افتیده از بلندی، شاخ زده شده، نیم خورده درنده گان و گوشت قطح شده از جسم حیوان زنده در جمله حیوان خود مرده شامل می باشد. همچنان پیامبر گرامی اسلام «ص» در حدیث صحیح از خوردن حیوانات درنده پرندگان چنگال دار، منح فرموده و آنرا حرام قرار داده است. ماهی و ملخ از حکم خود مرده خارج است به دلیل حدیث پیغمبر«ص» که فرموده: دو خود مرده و دو خون برای ما حلال قرارداده است: ماهی و ملخ، جیگر و تلی.


خداوند«ج» در آیه مبارکه فوق میفرماید: ای اهل ایمان، از روزی حلال و پاکیزه ای که مانصیب شما کرده ایم بخورید و شکر خدا را به جای  آورید  اگر شما خاص خدا را می پرستید،به تحقیق خدا حرام گردامید بر شما خود مرده و خون و گوشت خوک را و آنچه را که به نام خدا کشته شده باشد، پس هر کس که به خوردن آنها محتاج و نا گزیر شود در صورتی که به آن تمایل نداشته و تجاوز نکند گناهی بر او نخواهد بود محققا" خداو ند آمرزنده و مهربان است.


و قتیکه خداوند«ج» تمام نعمت های بزرگ را برای ما اعطا نموده است پس چرا ما چیز های حرام را بخوریم.




About the author

edriss-zia

Edriss Zia was born in Herat,Afghanistan. he is student in Inqlab high school.

Subscribe 0
160