انتخاب هفته ؛ جمیل یوسفی - فیلمساز

Posted on at


سلام خوانندگان عزیز


بر اساس وبلاگ قبلی ام در مورد انتخاب هفته؛ اولین انتخاب را با یک فیلمساز جوان و مستعد کشورعزیزمان افغانستان شروع میکنم. امیدوارم که این گفتگو برایتان لذت بخش و دلچسب باشد 



فرشته فروغ : به عنوان شروع میشود معلومات مختصری در مورد خودتان در اختیار ما قرار دهید؟

جمیل یوسفی : اسم کامل من جمیل یوسفی است، متولد ۳  اگست ۱۹۸۸ در شهر کابل و مدت ۶ سال میشود که مشغول کار کارگردانی ، فیلمسازی و جلوه های بصری در کابل هستم..  از دوران نوجوانی علاقه خود به هنر را نشان دادم، به طوری که در سن ۱۲ سالگی در کشور ایران در هنر رسامی زبانزد هم صنفی هایم بودم. از سن ۱۸ سالگی ؛ بعد از تلاش  و فراگیری زیاد در صنعت فیلمسازی هنر گرافیک و انیمیشن توانستم بهترین کارهای هنری را خلق نمایم. در همان دوران با یک دوربین آماتور (های ۸) همراه با دوستانم فیلم های کوتاه به سبک تخیلی میساختیم که هدف از ساخت اینچنین فیلمها علاقمندی شدید من به ساخت جلوه های بصری یا ویژوال اف اکس  بود. اکثر اثرات هنری فعلی ام چندین موزیک ویدیو، فیلم های کوتاه و مستند میباشد. هم اکنون در کابل ، مشغول ساخت فیلمهای کوتاه و موزیک ویدیو هستم. در جشنواره جهانی رومی ۲۰۱۳ شهر لاس وگاس جایزه بهترین هنرمند جلوه های بصری به من تعلق گرفت و در سال ۲۰۰۹ جایزه جشنواره تلویزیون آریانا را دریافت نمودم.




فرشته فروغ : چه چیزی باعث شد که به فیلمسازی علاقه مند شوید؟


جمیل یوسفی : تنها دلیلی که راه مرا بسوی هنرهای تصویری متحرک باز نمود علاقه شدید من به (جلوه های ویژه و بصری) بود که امروزه بیشترین کاربرد را در سینمای هالیوود دارد و زمانی به این کار پرداختم که فیلمسازی در کشور بسیار به سطح مقدماتی پیش میرفت. به همین منظور هدف اصلی من حرفه ای و خلاقانه عمل کردن درین رشته و تغییر دادن دیدگاه ها و بینش های مردم از طریق صنعت فیلمسازی بود.
در چندین تلویزیون در بخش گرافیک فعالیت نمودم و به مرور زمان توانستم با هنرمندان کشور ارتباط برقرار نموده و در ساخت موزیک ویدئو به آنها کمک نمایم. این موزیک ویدئوها و فیلم ها مشخصه ای داشتند که بعدها کارهایم را به شهرت رساند. مانند استفاده از جلوه های ویژه و بصری تاثیر گذار که با هزینه بسیار کم ولی در اوج خلاقیت ساخته میشد.





 در کارهای نخست؛ فیلمی به نام منطقه ممنوع ساختم، که شبیه سازی بود از حرکت کردن علف ها وشاخ و برگ در فیلم که در یک محیط مجازی ساخته شد و بعدا در محیط واقعی به ثبت رسید، به این ترتیب توانستم به علف و شاخ و برگها جان ببخشم و در فیلم طوری آنها را متحرک ساختم که در اطراف شخصیت میپیچدند و یا به تعقیب هنرپیشه فیلم میپرداختند . تلاش من توجه جدی به فیلمسازی و جلوه های بصری بود به همین خاطر دراکثر موزیک ویدئو هایم کار گرافیک و جلوه های بصری به چشم میخورد.  توسط جلوه های ویژه و بصری در صنعت سینما و تصویرسازی توانستم دستاوردهای قابل توجهی کسب کنم که باعث جلب علاقه مندان در مدت کوتاهی در داخل و خارج افغانستان به کارهای من شد.




فرشته فروغ : دلیل اینکه ویدئوی (افغانستان در قلب من) را ساختید چه بود؟


جمیل یوسفی : این موضوع همانطور که از اسمش پیداست راه اندازی یک کمپاین مثبت اندیشی برای مردم رنجیده افغانستان بود، زیرا طبق نظر سنجی ها ۶۸  فیصد مردم کشور ما را جوانان زیر سن ۲۵ سال تشکیل میدهند.  ما بر این باور هستیم که توسط جادوی رسانه ها میتوانیم حس دوستی، الهام نمودن صلح و امیداواری را در بین جوانان گسترش دهیم و با ایجاد حس وطن دوستی، صلح و آشتی این فرصت را داریم تا جوانان کشور را برای یک آینده روشن امیداوار نماییم و به قلب آنها حس قدرت و شگوفایی را انتقال دهیم تا بتوانند آینده ملت خویش را بسوی ترقی و متعالی شدن پیش ببرند و به آنها تاریخ چند هزار ساله شانرا گوشزد نماییم.



من بر این عقیده هستم که سینماگران کشور باید موضوعات مثبت کشور خویش را تصویرسازی نمایند. افغانستان در قلب من کمپاینی در شبکه اجتماعی فیسبوک بود که توسط آریانا دلاوری افغان مقیم امریکا راه اندازی شده بود و آریانا تصمیم گرفت توسط این کمپاین به افغانها اطلاع رسانی نماید، مانند الهام نمودن صلح و آشتی وغیره؛
آریانا پیام ها را توسط عکسهای گرفته شده  از خود و دوستانش در شبکه اجتماعی نشر میکرد و اینطور پیام رسانی مینمود.



او از من درخواست نمود تا در ساخت ویدیوی با این موضوع با او همکاری نمایم و تصمیم گرفتم اولین ویدیو افغانستان در قلب من را بسازم. در مدت ۲۴ ساعت یک ویدئو ۳ دقیقه ای که تمام مصارف انرا خودم بر دوش گرفته ساختم و به آریانا رساندم، وی با شگفتی زیاد از کارم تحسین نمود و به همگی نیز گوشزد نمود که جوانی فیلمساز بنام جمیل یوسفی در مدت ۲۴ ساعت فیلمی بسیار زیبا را ساخته است که قبلا نظیر نداشته است.
بعدا به مرور زمان  توانستم رنگ و لعاب بیشتری به موضوع ( افغانستان در قلب من ) بدهم و اثرات دیگری تحت این اسم ساختم که با استقبال زیاد مردم کشور و جهان مواجه شد که برای من هدف نشان دادن یک  تصویر مثبت از مردم افغانستان برای جهانیان بود و این همان چیزی بود که من میخواستم


فرشته فروغ : عموما چه پیام خاصی را شما میخواهید از طریق ویدئوهایتان به بیننده برسانید؟


جمیل یوسفی : همانطوریکه در بالا اشاره نمودم، میخواهم زیبایی ها را به نشربرسانم و نیت من اینست که ( تصویر مثبت مردم افغانستان برای جهانیان نمایش داده شود) اگر مثبت وجود ندارد، پس بیایید آنرا خلق نماییم ! قدرت رسانه های امروزی را نمیتوان نادیده گرفت و تاثیرگذاری آن بسیار زیاد است به همین منظور متاسفانه امروز مردم همه چیز را با هنر اشتباه میگیرند. هستند کسانی که فقط به منظور بدست آوردن جایزه و یا دیگر موارد اقدام به ساخت فیلم و مستند های میکنند که جز بدنام کردن و کم فرهنگ نشان دادن مردم کشور خویش دیگر پیامی ندارد!آنقدر فیلم و مستندهای زیادی در رابطه با خشونت و دیگر مسایل منفی ساخته شده که میتوان افغانستان را خشونت خانه نامید ! خشونت علیه زنان در سینمای ما به یک مضمون مبدل شده است.
این صحنه سازی ها تصویر کشور ما را در جهان کاملا مخدوش نموده است.



فیلمسازان برای اینکه اثرات  بهتری ارایه دهند، رنگ و لعاب های دروغین به فیلم و مستند اضافه مینمایند که بعضی از رویدادها اصلا واقعیت ندارد، و نمیتوان اسم آنرا اثر هنری نامید! در عوض میتوانند  توسط حرفه فیلمسازی اش راه حل بیرون رفت از این بحران را تصور نموده و به آن بپردازد تا بدین وسیله تمام حقوقی که زنان امروزی از آن محروم‌ اند دست پیدا کند و بتواند همانند یک انسان متمدن در محیطی سالم زندگی کند. احترام و نیکی هارا به روی صحنه بارگذاری نمایند....وغیره
درست است که ما از دیگر کشورها کمی عقب هستیم و نقاط ضعف در کشور زیاد هست، اما نمیشود که تمام انرا تصویر نموده به رخ بیگانگان بکشیم. این ظلم به خویشتن تلقی میشود.
من از تمام فیلمسازان توقع  دارم که مثبت بیندیشند و مثبت تصویرسازی نمایند. موضوعات بسیار خوبی وجود دارند که میتوان به آن پرداخت.  از سینماگران شدیدا میخواهم که در ساخت تصویر بیشتر وقت به خرج داده و به زیبایی شناسی بیشتر توجه نمایند. "چشم هارا باید شست" در سینما تمام عناصری که در ساخت فیلم استفاده میشود مهم هستند. متاسفانه در کشورما به این عناصر توجه نمیشود: مانند سینماتوگرافی خوب، انتخاب دوربین مناسب، تدوین حرفه ای، تصحیح رنگ، انتخاب موقعیت، نورپردازی و دیگر موارد... که فیلمساران خوب کشور از این امر مستثنا میباشند.


فرشته فروغ : از تجربه حضورتان در فیلم انکس برایمان بگویید؟


جمیل یوسفی : فیلم انکس بهترین فرصت را برای کسب درآمد برای نویسندگان و فیلمسازان فراهم نموده است. مخصوصا برای خانم های افغان که از سواد کافی برخوردارند اما نمیتوانند حضور زیادی در اجتماع داشته باشند


من از راه اندازی چنین شبکه ای بسیار خرسندم. از روزیکه فعالیت خویش را در این شبکه آغاز نمودم توانستم چندین فیلم کوتاه ساخته و در شبکه های اجتماعی نشر نمایم. فیلم انکس را میتوان تنها شبکه  اجتماعی نامید که در مقابل فعالیت های وبلاگ نویسان و فیلمسازان پول میپردازد. از طریق درآمد فیلم انکس میتوان برای فیلمهای کوتاه آینده برنامه ریزی کرد و نه تنها فیلم بلکه میتوانم به وبلاگ نویسی نیز پرداخته و در مورد ساخت اثرات هنری ام معلوماتی ارایه داده و دیدگاه و نظراتم را در قالب مقاله گنجانیده و نشر نمایم. از این طریق فیلمسازان بهتر میتوانند با همدیگر ارتباط برقرار نمایند. من شخصا از کسانی که در ایجاد این شبکه تلاش نمودند سپاسگذاری مینمایم و امیدوارم فیلم انکس بتواند تا سالهای سال در بین علاقمندانش باقی بماند.


چراغ دلتان پر نور و زندگیتان پر مهر باد


فرشته فروغ - سردبیر فارسی فیلم انکس



About the author

forough

After graduating in Literature from high school in Iran, where she was a refugee, Fereshteh returned to Afghanistan in 2002. She started teaching English to girls at the Afghan Youth Association and later attended the Computer Science Faculty in Herat where she got her Bachelors degree. After…

Subscribe 0
160