رابطه پایدار و پسندیده – بخش دوم

Posted on at


تا حالا اندیشیده اید که در یک رابطه درست و عادلانه به چی رفتارهای نیاز مند است؟ یا اینکه یک رابطه پسندیده و درست را با چی رفتارها و کردارهای  میتوانیم محک میزنیم؟


در بخش دوم مقاله رابطه پایدار و پسندیده به بررسی رفتارهای میپردازیم که اساس یک رابطه دوستانه و عادلانه را میسازند و محک اند برای سنجش سطح واقعی آن.


افراد شامل در یک رابطه باید بتوانند که بصورت آزاد هر چیز خلاف خواست شانرا را رد کنند و به آنها پاسخ منفی بدهند. هر چیزی را که خلاف خواست و باورهای خود میدانند نپذیرند. اظهار وجود آزادانه نیز بخش بسیار مهم یک رابطه پایدار می باشد.فرد باید بتواند تا بصورت آزاد اندیشه ها, احساس ها و باورهای خود را درمیان بگذارد و دیگران را در مورد شان اگاه گرداند. اگر فردی خود را در یک رابطه محدود و محصور احساس کند, چندان علاقه مند به آن نخواهد بود و برایش یک رابطه رضایت بخش نیز نمی باشد.



درخواست آزادانه یکی دیگر از این رفتارهای متناسب می باشد. فرد در هنگامیکه که احساس به یاری رسانی و یا دریافت چیزی از دیگران میکند باید فضا را چنان احساس کند که بتواند بصورت آزاد از آنها درخواست کند و هیچ محدودیت نیز نباید در این بین وجود داشته باشد. اینکه دوستش میتواند آنرا برای درخواست کننده فراهم کند یا نه, یک طرف قضیه است ولی مهم اینست فضای آزاد برای همه وجود داشته باشد.


آیا تا حال با خود اندیشیده اید که برای ابراز آزادانه و با جرئت به چی مهارت های ضرورت است؟ پیش از همه چیز باید توانایی نه گفتن را داشته باشیم و بتوانیم چیزی را که خلاف میل ما است رد کنیم. یعنی در مقابل درخواست دیگران همیشه بله گفتن را بهترین گزینه ندانیم بلکه اگر مورد تایید و پسند ما نیست آنرا آزادانه رد کنیم و با گفتن یک نه از جنجالهای آینده رهایی یابیم.



اگر در موضوعی موافق نیستید و میخواهید که آنرا بدون اینکه طرف گفتگوی شما با دریافت رد قاطع از طرف شما ناراحت گردد, دور بزنید تا هم شما از آن رهایی یابید و هم دوست شما متوجه عدم علاقه شما به آن گردد. میتوانید بصورت بسیار ماهرانه با تغیر موضوع از آن بگذرید و توجه ها را به موضوع تازه و جالب تری جلب کنید.



اما اگر با بیان دلیل در پی رد موضوعی باشید میتواند هم شما را اقناع کند و هم طرف مقابل را, بطور نمونه اگر به هر حال نمیتوانید و یا نمیخواهید که با دوست خود به مسافرت بروید, دلیل های عدم توانایی خود را آورده و صادقانه بگویید که امکان ندارد و چنین اجازه ای برای شما داده نمیشود.


میتوان از دیگر مهارت های رفتاری و اخلاقی استفاده کرد و هدف خود را بصورت بسیار آزادانه آن بیان کرد.  تصور کنید که فردی برای موضوعی بسیار تاکید دارد که شما آنرا قبول کنید ولی آن مورد توافق شما نیست, پس با شوخی به او حالی کنید که هرگز نمیتوانید به درخواست او پاسخ بله بدهید و آنرا بپذیرید. یا در مودارد جدی میشود بصورت بسیار جدی به رد درخواست پرداخت و با یک معذرت خواهی از محل دور شد. البته اگر گزینه بهتری وجود داشته باشد خوب است که جانشین شود. یا بر عکس با سپاس گذاری از فرد برای اینکه شما را لایق این درخواست خود دانسته است به او مفهوم کنید که برای شما میسر نیست که آنرا بپذیرید.



در این بخش مقاله گزیده ای از دیدگاهای بزرگان عرصه دانش و ادب را در مورد دوستی جمع آوری کرده ام که با بیان نامهایشان در بخش پایین مقاله قرار درند:


«با چه کسانی دوست و رفیق می‌باشی تا بگویم چگونه آدمی هستی.»


رالف والدو امرسن


«برای این‌که دوست پیدا کنی باید خود را لایق و آماده دوستی بار بیاوری.»


آندره موروا


«بر دوستی که حسود باشد، ایمن نمی‌توان بود.»


بزرگمهر


«بگذار که دوستی کم کم به اوج خود برسد، اگر این رسیدن برق‌آسا باشد ناگهان از نفس می‌افتد و متوقف می‌شود.»


ولتر


«بود آینه دوست را مرد دوست// نماید بدو هرچه زشت و نکوست»


اسدی طوسی


«بهترین دوستان من کسانی هستند که پیشانی و ابروهای آنها باز است.»


ویکتور هوگو


«به دوستی که بعد از عشق بین دو نفر حکمفرما می‌شود باید عقیده داشت.»


الکساندر دوما


«بی دوست زندگانی ذوقی چنان ندارد.»


سعدی


«برای بقای دوستی دوستان باید فضیلت و ارزش یکدیگر را بشناسند و به هم به دیده احترام بنگرند.»


ارسطو


«با مردم بی‌هنر دوستی مدار که مردم بی‌هنر نه دوستی را شاید ونه دشمنی را.»


انوشیروا


 


دوستهای عزیز برای دریافت مقاله های تازه من مهرورزید و به این نشانی رفته و عضو صفحه من در تارنمای فلم انکس شوید. 


همچنین برای مطالعه مقاله های پیشین من میتوانید به صفحه مقاله های من در تارنمای فلم انکس سربزنید.



About the author

160