مسوولیت والدین در قبال فرزندان

Posted on at


قسمت اول:


فرزندان از بدر تولد تا رسیدن به سن قانونی یا بلوغ به والدین شان نیاز مبرم دارند، زیرا آنها در ابتدا از هر لحاظ کمبودات خاصی خود را دارد، و والدین در قبال آنها مسوول است تا فرزندان شانرا در هرعرصه یاری نماید، تا باشد در آینده فرزندش یک شخص سالم در جامعه بدر آید، نه بار دوش جامعه.


طفل در نخست مانند درختی میمانند، که اگر باغبان درست از آنها مراقبت ننماید درختانش ممکن حاصل خوبی ندهد و یا حتی به نابودی آنها مواجه خواهد گردید و اگر باغبان، از آنها درست مراقبت نماید ثمر خوبی نیز از آنها بدست خواهد آورد، و هر طرف که آنرا براند به همان سو میرود


.


پس والدین نیز باید بکوشند تا از فرزندانش درست مراقبت نماید و به آنها رسیدگی درست نماید، زیرا بزرگترین امید هر والدین داشتن فرزند سالم و توانا است. و ازین جهت باید والدین بکوشد و امیدی خوبی برای آینده اش بکارد که ثمر خوب داشته باشد.


داشتن فرزند سالم نه تنها برای والدین یک آرزو و مایه فخر میباشد، بلکه در اجتماع نیز موثر است. زیرا اگر یک شخص راه های خوبی را انتخاب نماید و بخاطر عملی نمودن آن بکوشد، میتواند که اشخاص دیگری را نیز در کنارش بکشاند و از داشته های خوبی خویش دیگران را مستفید سازد


.


برای واضح ساختن این سخن هایم، میخواهم چندی از دانشمندان و بزرگان کشور مان را مثال دهم که امروز الگوی خوبی شده برای تمام مردم و کار های شان خیلی ها موثر واقع شده در جامعه، مولانا جلالدین بلخی عالم بزرگ و نامدار کشور که تمام عمرش را صرف خدمت به مردمش نمود و از خود دستاورد ها و آثار های فراوانی برجا گذاشت، و امروز نه تنها مردم افغانستان از آثار های آن شخص بزرگ استفاده مینمایند بلکه خارج از مرز نیز مردم از آن بهره میگیرند.


ابو علی سینای بلخی، نیز عالم بزرگ و نامدار دیگری کشور مان است که این بزرگ مرد، نیز تمام عمرش را در راه های صرف نمود که خیلی ها موثر و مفید برای مردم واقع شد. ابو علی سینا کتاب های فراوانی را در عرصه طبابت نوشت، این بزرگ مرد مانند مولانا جلالدین بلخی، کارها و موثریت اش خارج از مرز عبورکرد و جهانیان را نیز مدیون کارهایش ساخت


.


حتی امروز نیز بعضی از دانشگاه های اروپایی از آثار های ابوعلی سینا که در عرصه طبابت نوشته، استفاده مینمایند و آنرا به دیگران تدریس مینمایند. و امثال اینها افراد و اشخاص زیادی دیگری هم و جود دارد که الگوی خوبی شده برای بشر.


اما در کل میتوان گفت که همه ی اینها از مدیریت درست والدین سر چشمه میگیرد، مسوولیت پذیری والدین در قبال فرزندان شان را میتوان یکی از کارهای شایسته والدین شمرد.


اسدالله، داریوش



About the author

160