غزنی پایتخت جهان اسلام

Posted on at



غزنی شهری است که در قلب افغانستان موقعیت دارد و مرکز ولایت غزنی می باشد، غزنی از دیرباز بعنوان شهری پر نام و آوازه در فرهنگ اسلامی یاد میشده است، طوری که در قرون چهارم و پنجم هجری یکی از مراکز اصلی ادب و فرهنگ تبدیل شده بود. هزاران فیلسوف، هنرمند و شاعر در آن حضور داشتند، افتخاری برای خراسانیان آن زمان و مردم افغانستان امروزی است. 





بنا به توافق کشورهای اسلامی هر ساله یک شهر به عنوان پایتخت جهان اسلام انتخاب میشود که غزنی بعنوان پایتخت فرهنگی اسلام در سال ۲۰۱۳ انتخاب شد، اما مشکلاتی در این شهر پیش روی می باشد که یکی از آنها نابودی روز افزون بناهای تاریخی و میراث های فرهنگی این شهر است. که مسئولان تاکید بر بازسازی بناهای تاریخی آن را بصورت عاجل دارند.


تخمین زده می شود که در حدود ۱۲۰۰ آثار تاریخی در سراسر افغانستان در حال ازبین رفتن می باشند، این آثار که در ولایات مختلف افغانستان قرار دارند نمایی از فرهنگی و تاریخچه افغانستان را به دنیا معرفی میکنند و توجه دولت در این جهت امری ضروری می باشد، چیزی که پیشنهاد شده صرف چندین میلیون دلار بطور سالیانه روی بناهای تاریخی افغانستان برای حفظ آنها و جذب گردشگران خارجی است. که تاکنون بنا به مشکلات امنیتی امکان آن نبوده است. 


 




About the author

160