CBS NEWS, A world askew: On board the Costa Concordia, The Afghan Perspective (Dari)

Posted on at


با دیدن مستندی در سایت (بی سی اس نیوز) که راجع به کشتی و کشتیرانی بود که یک کشتی در لب ساحل در حال غرق شدن بود و گروه نجات کوشش نجات کشتی را داشتن نظرم به  کشور ما افغانستان افتاد که راه آزاد به اقیانوسها و یا بحرها ندارد ازاینرو ما از تراسپورت دریایی که وسیله ارزان ومطمئن تر برای حمل و نقل است محروم  هستیم کشتی ها وسایل دریایی استند که بواسطه  آنها انسانها میتوانند برای حمل و تقل مواد و مسافرین استفاده کنند که به همین وسیله تراسپورتی از طریق آبها میتوانستیم که به اقتصاد کشور خود کمک های خوب اقتصادی کرد و مانند کشور های دیگر چون ایران چین و پاکستان به بسیارسرعت صاحب روابط پیشرفته تجارتی بحری شویم و از این طریق به یک اقتصاد خوب دست یابیم.

  این است موقعیت جغرافیایی افغانستان

بنابراین افغانستان برای صادر کردن موادی چون انواع و اقسام پوست حیوانات برای ساختن البسهمیوهای تازه و خشک مانند انار سیب مالته زرد آلو پسته بادام و دها قلم دیگر...و همچنان برای وارد کردن  مواد غذایی – ماشین آلات صنعتی – مواد نفتی  وغیره مواد ضروری را، با مشکلات فراوان از کشور های همسایه وارد میکند و تاجران را مجبور به استفاده از حمل و نقل هوایی و زمینی گردانیده که این خود باعث می شود تا قیمت اجناس در بازار زیاد شوند وهمچنان تاجران ما مجبور هستند که بعدازخریداری اجناس چندین روز و یا شاید ماها منتظررسیدن اجناس شان باشند به همین خاطر اکثراوقات تاجران عزیز ما ضررهای بسیاری رامتقبل می شوند. افغانستان دارای دریاهای خورد و بزرگ است که تا حدودی زمینه کشتی رانی را برای کشتی رانان مساعد می سازد چون افغانستان یک کشور کوهستانی بوده عمومآ دریا های این کشور در مناطق آغازین وجاهای که این دریاها سرچشمه میگیرند جریان تند و سریع  دارند که کشتی ها نمیتوانند در آن رفت آمد کنند خصوصا درفصل زمستان. که این آبها بصورت سیلاب جریان پیدا کرده وسبب تخریب اکثر مناطق زراعتی میگردد و خسارات مالی هنگفت را برای مردم به بار می آورد اما این آبها بعد از سپری نمودن مناطق مرتفع ازسرعتش کاسته شده و زمینه را برای کشتی رانی مساعد می سازد.

خوشبختانه درمناطق سرحدی افغانستان درسمتهای/ شرق /شمال/شمال شرقی وجنوب غربی دارای مرزهای آبی با کشورهای همسایه مانند تاجکستان /ازبکستان/ترکمنستان/پاکستان وایران میباشد. که باعث به وجود آمدن بنادر قابل کشتی رانی شده است و مواد غذایی همراه با دیگروسایل مورد ضرورت از این طریق به کشور وارد میشود. از جمله فواید حمل ونقل مواد توسط  کشتی این است که مواد به صورت درست و سالم و با هزینه کمتر به دست متقاضیان قرار میگیرند.

بطور مثال یکی از بنادر عمده و با ارزش که  کشتی رانی در آن رول مهم دارد میتوان از بندر شیر خان یاد آور شد که اکثرآ مواد و کالای تجارتی زریعه این بندر وارد افغانستان میشود و سهولت های زیادی را برای مردم و تاجران افغانستان به وجود می اورد.

همچنان بندر تورغندی نیز یکی دیگر از بنادر عمده افغانستان به شمار می رود که مواد زیادی به شمول آهن آلات/ گاز مایع و دیگر اجناس از طریق این بندر توسط  کشتی ها منتقل میشود. و یا بندر تورخم در جلال آباد که این بندر نیز دارای اهمیت اقتصادی زیاد برای افغانستان میباشد و اکثر مواد غذایی اسباب و اساسیه منازل از طریق این بندر به کشور وارد میشود.

ما از دولت خود خواستار این هستیم که برای هرچه بهتر شدن  اقتصاد کشور و خود کفا شدن افغانستان از این آب های جریان سریع برای تولید برق استفاده نموده و جلوی حدر رفتن این آب ها را با ایجاد بند ها  بگیرد.



About the author

zakertanha

Zaker was born in Kabul Afghanistan on Thursday 02/21 AM 1992/06/09. he attended to Habibia high school. for studding knowledge. when war start in Afghanistan he went to Pakistan with his family. he studied computer programs and English language at kout institute in Pakistan. also he attended to TEAKWONDO club…

Subscribe 0
160