CBS NEWS, Crowe vs. Jackman: The great rivalry of Les Mis, The Afghan prospective (Dari)

Posted on at


سلام به همه کسانی که به وبلاک من آمده اند.


میخواهم در مورد بازیگرها و سینما در افغانستان صحبت کنم. امروز من در سایت 60 دقیقه مصاحبه یی را دیدم با (هو جک من) بازیگرفیلم های سینمای امریکایی نژاد  خیلی تحت تاثیرحرفهای وی  قرار گرفتم و به یاد سینما گر و سینما در افغانستان افتادم. همان طوریکه میدانید سینمای افغانسان یک تاریخ کهن دارد که در اوایل سینمای افغانستان بسیار پیشرفته نبود ولی  با کوشش های خسته گی ناپزیر سینما گران سینمای افغانستان رشد خوبی کرده بود. سینما قدم های نخست خود را 1302 در افغانستان گذاشت که امیر حبیب الله حاکم افغانستان بود.سینما گران برای نخستین بار پروجکتور سینمایی را وارد افغانستان کردند. و در همان اوایل نخستین فیلم در پغمان کابل در بین مردم هنر دوست و مشتاق به روی پرده به معرض نمایش قرار گرفت. ولی با پافشاری و اسرار موسفیدان و ملاهان سینما در همان شروع به قلف و زنجیر کشیده شد. و به مدت یازده  سال سینما های افغانستان بسته باقی ماند. با به روی کار امدن ظاهر شاه یک بار دیگر سینما بر روی مردم افغانستان باز شد و فیلم های هندی در اکثریت سینما ها پخش میشد. به مرور زمان سینما گران افغان نیز شروع به کار نموده و در سالهای  1946/1945 اولین فیلم افغانی را ساخته  به معرض نمایش قرار دادن و سینمای افغانستان روبه پیشرفت بود و پیشرفت های زیادی کرد.


 


  اما با به روی کار امدن حکومت طالبان آسیب های شدیدی به پیکر سینمای افغانستان وارد شد. و کاملا به فراموشی سپرده شد. و باعث این شد که تمام سینما گران افغانستان بنابر ظلمی که از  طرف طالبان به سینما گران وارد میشد اکثریت هنرپیشه ها مجبور به ترک  وطن شدن و به دییار غربت پناه بردند. ولی خوش بختانه بعد از سقوط  رژیم طالبان و به وجود آمدن دولت جدید حامد کرزی یک بار دیگر سینمای افغانستان به فعالیت آغاز نموده و پیشرفت های خوبی در زمان بسیار کم بدست آورد.


امروزه ما شاهد برگذاری بسیاری از فیستیوال های برزگ فیلم های سینمایی هستیم در داخل و خارج از کشور که صدها فیلم افغانی در آنها نمایش داده میشود. فیلم های افغانی در اکثر کشور های آمریکایی و اروپایی بیننده های خود را دارد. که سبب کسب جوایز و مقام های خوبی برای افغانستان و جامعه هنر دوست افغان شده است. من منحیث یک افغان بسیار افتخار دارم که سینمای افغانستان رو به پیشرفت است و آینده روشنی دارد. چون این روز ها خیلی از جوان به هنر سینما علاقه پیدا کرده اند و به سدد اموختن این هنر هستند و به پوهنتون ها هنر های زیبا  اشتراک می ورزند.



ناگقته نباید گذاشت که شرکت افغان سیتا دل به کمک فیلم انکس پروگرام تلویزیونی اشپزی افغانی را نیز روی دست گرفته که توسط این پروگرام میتواند غذاهای لذیذ افغانی را برای دنیای غرب به معرفی بگذارد. که خوش بختانه طرفداران زیادی پیدا کرده است. 



About the author

zakertanha

Zaker was born in Kabul Afghanistan on Thursday 02/21 AM 1992/06/09. he attended to Habibia high school. for studding knowledge. when war start in Afghanistan he went to Pakistan with his family. he studied computer programs and English language at kout institute in Pakistan. also he attended to TEAKWONDO club…

Subscribe 0
160