CBS NEWS,Magdalen laundries: Women confined in Convents, The Afghan Perspective (Dari)

Posted on at



  در ویدیویی، از تلویزیون خبری امریکا (سی. بی. اس. نیوز) در مورد کار شاقه­ی دختران و زنان در مربوطات کلیسا های کاتولیک ها در ایرلند، مواردی را دیدم که واقعآ آزار دهنده بود. درین گزارش، دولت ایرلند مسئول فرستادن زنان به این خانه های مذهبی کاتولیک ها (به اصطلاح امن) به منظور اصلاح و تربیت، در سال های 1922-1996  بوده است. در این کشور از حدود 10000  زنی که طی آن سال ها بدون مزد کار کرده اند در حدود 1000 تن از آنان  هنوز زنده هستند.
یکی از آن ها می گوید من از 12 - 16 سالگی در شرایط سخت کار می کردم و هیچ دستمزدی دریافت نکردم. 
یکی دیگر از زنان که در حدود 74 ساله است می گوید در تمام این مدت در انتظار اجرای عدالت در مورد آزار و اذیت که ما در (خشکه شویی مادالین) تحمل کرده ایم بوده ام.
در ویدیوی منتشر شده از هر ده زن ساکن در این خانه های مذهبی یک تن بر اثر کار زیاد جان می داد. جوان ترین زن که جانش را از دست داد حدودآ 14 ساله بوده است.
یک نهاد حمایت از آنان اعلام نموده است که دولت باید به این افراد تاوان بدهد. 
این زنان به اتهام داشتن رفتارهای غیر اخلاقی برای تربیت به این (خانه های به اصطلاح امن) فرستاده می شدند.


 


      در کشور ما نیز حقوق زن در دوره های مختلف به گونه های متفاوت زیر پای شده است. در حال حاضر حدود زیادی از زنان بی سرپرست در افغانستان مشغول کارهای شاقه هستند. زنان آسیب پذیر ترین قشر جامعه در افغانستان بوده اند. این قشر رنج کشیده در دهه های گذشته با مشکلات و چالش های فراوان روبرو بوده اند. صدمه های اصلی خشونت ها در این دوره ها بر آنان وارد شده است.


 


      ادارات فراوانی برای حل مشکلات زنان تاسیس شد ولی هنوز هم عده­ی زیادی هستند که برای رفع مشکلات روزمره­ی شان، کار های شاقه انجام می دهند. شماری از زنان در کارخانه های کرک پاکی ویا دیگر مکان های کاری مشغول به کار که از توان شان بالاتر هست  می باشند، که از مبتلا شدن به انواع بیماری ها رنج می برند. آنان تمام روز را با اطفال شیرخوار خود مشغول کار های سخت هستند و در آخر روز فقط یک مبلغ ناچیز و بخور نمیری را از شرکت ها و مراکز کاری شان دریافت می کنند.



      در گزارشی مسوولین ریاست امور زنان گفته اند که: در حال حاضر 40 فيصد از زنان بی سرپرست مصروف كارهاي سخت و 30 فيصد دیگر از زنان هم در ادارات دولتي مشغول فعاليت مي باشند.



      عواملی كه سبب كارهاي شاقه نزد زنان می شود:


- تبعیض اقتصادی


- نبود خدمات صحی مناسب


- نبود کار های مخصوص برای زنان


- کار زیاد و مزد کم و ...



      كميسيون مستقل حقوق بشر در افغانستان می گوید: بررسی که آنها از وضعیت زنان کارگر داشتند ، آنان در وضعیت بدی کار و امرار معاش می کنند از صبح تا عصر کار می کنند اما مبلغ ناچیزی دستمزد، دریافت می کنند.



به امید روز که هیچ مادر و خواهر ما در افغانستان از مجبور شدن به اجرای کار های شاقه و سخت رنج نبرند.



About the author

TajMohammadAnwari

This is Taj Muhammad Anwari, son of Abdul Wali. I was born on 22/8/1981 in Heart Afghanistan, from 1983 to 1992 I lived in Kabul with my family, and then we returned to Heart province. I studied primary school in Kabul and I continued the remnant in Heart and…

Subscribe 0
160