CBS NEWS,The ONE thing to know about your credit report, The Afghan Perspective (Dari)

Posted on at


      در تلویزیون (سی. بی. اس. نیوز) امریکا، گزارشی به نشر رسیده است که د رمورد سیستم ثبت نام الکترونیکی و مشکلات که د رامریکا به بار آورده است، خبر داده شده بود. درین گزارش، خبر نگار مذکور آماری را جمع آوری کرده است که طی 6 ماه گذشته اشتباهات  در ثبت اسناد، مردم امریکا را نشان می دهد. هنگام وارد کردن اطلاعات به ماشین های ذخیره کننده و کامپیوتر ها،  باید دقت لازم به کار برده شود تا در آینده مشکل ساز نگردد. داشتن سیستم های الکترونیکی اگر گاهی مشکل به بار می آورند و آنرا هم، به  خیلی آسانی می توان رفع کرد.  در پهلوی آن خوبی های فراوان دارد که در بیشتر موارد سهولت های زیادی را فراهم می سازد.

 

      دولت افغانستان هم می خواهد، توزيع تذكره هاي الكترونيكي را در ماه های آینده آغاز كند. تذکره های مذکور دارای مزایای است که در زمینه های: انتخابات شفاف،  ثبت لایسنس راننده گی، پاسپورت و دیگر موارد  فراهم می کند. الكترونيكي نمودن اسناد از برنامه هاي حكومت افغانستان، جهت جلوگيري از ضياع وقت و فساد اداري است. با توزیع نمودن تذکره های الکترونیکی، دولت افغانستان قادر خواهد بود، تا رقم دقیق از نفوس کشور را داشته باشد.

 

      در قدم بعدی می توان دیگر اسناد مهم مثل پاسپورت های کمپیوتری را نیز داشته باشیم. درین بخش نگرانی که وجود دارد این است که در هنگام ثبت نام دقت کامل و مسلکی صورت گیرد تا در آینده مشکل ساز نگردد. طبق وعده های وزارت داخله و مخابرات پروسه­ی توزیع تذکره های کمپیوتری  در افغانستان تا دو ماه آینده آغاز خواهد شد. این وزارتخانه ها جهت رفع نگرانی  در مورد شفافیت انتخابات، تلاش می کنند تا تذکره های الکترونیکی،  زودتر توزیع شود.

 

      تذکره های فعلی، به شکل ورقی می باشد که امکان جعل در آن موجود است. حتی بعضی از اتباع کشور های دیگر تذکره های فعلی افغانی را دارند. توزیع تذکره های کمپیوتری، از صدور تذکره به افراد جعلکار جلوگیری می کند. برنامه توزیع تذکره الکترونیکی سهولت های زیادی برای افغان ها  ایجاد و از جعلکاری جلوگیری خواهد کرد.

 

      به گفته­ی وزارت مخابرات، تذکره­ی الکترونیکی که در افغانستان قرار است توزیع گردد، سیستم برقی است که درمنطقه، مانند نخواهد داشت. نشان انگشت و عکس چشم ها درآن گرفته شده و تمام مشخصات شخصی که، تذکره به آن تعلق دارد نیز ذخیره می گردد. تفاوت آن  با اسنادی که دولت برای مردم می دهد، این است که اعتبار تذکره­ی هویت، فقط تا مرگ شخص می باشد. دیگر اسناد دولتی میتواند قابل تمدید باشد.

 

      در بسیاری از کشورها ایجاد دیتابیس از شهروندان، یک امر طبیعی می باشد. معلومات در مورد افراد جامعه باعث آسانی در کار های دولتی میشود. داشتن دولتی، با امکانات کمپیتری و الکترونیکی به داشتن صلح و جلوگیری از فساد، کمک می کند.

             

در اخیر خواهان سعی و تلاش هر افغان، جهت شگوفایی افغانستان می باشم.

 

 



About the author

TajMohammadAnwari

This is Taj Muhammad Anwari, son of Abdul Wali. I was born on 22/8/1981 in Heart Afghanistan, from 1983 to 1992 I lived in Kabul with my family, and then we returned to Heart province. I studied primary school in Kabul and I continued the remnant in Heart and…

Subscribe 0
160