فلم لیلت”Lilith” اثری از ایرک چانگ” Eric Chang” , نامزد در پنچ جایزه بشمول بهترین فلم در جشنواره جهانی فلم فیشن 2013

Posted on at

This post is also available in:

نوشته: نیکول تان”Nicole Tan”


فلم لیلت”Lilith” به کارگردانی ایرک چانگ نامزد چندین جایزه در جشنواره فیشن فلم 2013 (LJFFF 2013) که در لاجولای کالیفرنیا برگزار شد گردید. این جشنواره بزرگترین جشنواره فیشن فلم حرفه ای جهان است که سال گذشته پنج صد اشتراک کننده داشت.جایزه ها در چندین بخش دسته بندی شده اند شامل بهترین کارگردان, فلم برداری, آرایش,فیشن, موسیقی, دیدگاه خلاق, صحنه های دیداری,هنر کارگردانی, هنر پیشه های نقش نخست.


 



طوریکه بخش های متفاوت را بازرسی کردم. چندین فلم برایم بسیار برجسته بود. فلم لیلت را برای تماشا که در پنج بخش بهترین تصویربرداری, کارگردان,دیدگاه خلاقانه,موسیقی و آرایش نامزد شده است, برگزیدم. فلم در بخش بهترین فیشن نامزد نشده است و قابل یاد آوری است که لباس های پوشیده شده کار طراح مشهور  گارت پاگ و ریک اوینز میباشد. 



فلم با نقل قول از دانت گابرل روسیتی” Dante Gabriel Rosetti”   شروع میشود, " نخستین همسر آدم, لیلت, آدم او را پیش از هوا دوست داشته است".بعدا صفحه کم کم تاریک میشود و صحنه ای در یک درختزار پدیدار میگردد, زنی که ما بنام لیلت میشناسیمش در حال رقص است. او بعدا با یک شخصیت سیاه بنام آدم در ارتباط میشود. رقص آرایی صحنه معاصر, مبهم و اصیل است و آنچه را که کارگردان بیان میکند به تصویر میکشد" تکوین......... رویای روح آدمی در رویا, تجربه آسیب روحی و اضطراب,موضوع های بین ارزشهای مذهبی و مطالعه علم نجوم برای شناخت ماه تاریک لیلت." 



با استفاده از دو فضای متفاوت هر دو در جنگل خزانی, داستان لیلت و آدم بصورت بسیار تماشایی روایت میگردد.رابطه بین زن و مرد, قوی و ضعیف,خیر و شر, در یک فضای زیبا و روحانی مشخص میگردد.  این رقص سرگرم کننده بلاخره به جنگ تبدیل میگردد جاییکه زن جادوگر لیلت روح آدم را از وجودش میکشد و او را میکشد. فلم در حالیکه هوا در حال پرستاری از آدم برای برگرداندن اش به زندگی است به پایان میرسد.



دیدگاه کلی فلم بسیار جالب است و بر خلاف اکثر فیشن فلم های تجارتی و رایج. این فلم کوتاه یک موضوع تاریخی را برخلاف فیشن فلم های موجد با رقص بیان میکند که معمولا با یک مدل درحال رقص با یک زمینه بسیار عالی شروع میشود( این دومین فلم است که بصورت تصادفی میبینم و هدف اصلی آن فروش موسیقی آن است). در این نوع فلم ها به رخت و لباس نیز توجه میکنند. لیلت از مقبولیت بلندی برخوردار است. این فلم تایید مرا بویژه در بخش بهترین دیدگاه خلاق و بهترین موسیقی خلاق برخوردار است.


مصاحبه آقای فرید سویت موسس جشنواره جهانی فلم فیشن در جشنواره 2012



 


 


 






About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160