Sony Cinealta F55 | معرفی کمره سینمایی

Posted on at


سونی شرکت فوق العاده قدرتمند در تهیه وتولید بهترین تکنولوژی روز بوده و اینبار بعد از شایعات فراوان در همین سال توانست کمره بسیار حرفه ی Sony Cinealta F55  را به بازار جهانی بصورت رسمی عرضه نماید


نظر به مشخصات که کمپانی سونی برای این کمره معرفی نموده از آخرین تکنولوژی های روز بهره میبرد ، یعنی این کمره پیشرفته دیجیتالی میتواند تصویر را با وضوع 4K بر روی حافظه های SXSPro ثبت کند.


حسگر 4K این کمره با قابلیت 8.9 میگاپیکسل  ، محدوده پویای بسیارعالی یا (( Superb Dynamic Range


با وسیع ترین طیف رنگی و کیفیت تصویر طبیعی...


این کمره دیجیتالی مربوط به خانواده  CineAlta بوده که فقط برای فلمسازان و سینماگران حرفه ی ساخته شده و شما میتوانید تصویر را با کیفیت ها  HD, 2K or 4Kبصورت خام 16 بیتی یا  16bit raw بر روی میموری های SxSpro  و ریکوردر ASXM که بصورت جداگانه فروخته میشود ثبت نمایید.


البته با این کمره فورمت های دیگری مانند MPEG-2 HD422, MPEG4 SStP*, XAVC 2K*/HD, XAVC QFHD*/4K and 16-bit RAW 2K/4K** نیز قابل ثبت است.



حسگر 4K میتواند تصویر را با وضوع اصلی   4096x 2160  پیکسل به استندرد سینمایی عرضه نماید که نوحسگر آن CMOS بوده که .6 11 میگا پیسکل مجموع آن و 8.6  آن قابل اجرا است ، بزرگی و اندازه تصویر 4K چهار برابر اندازه تصویر HD 1080 میباشد. که از نسل های آینده فورمت های تصویر میباشد.


حسگر آن قابلیت این را دارد که تا 14 نقطه exposure latitude و نویز بسیار کم را ثبت نماید که یکی از نقاط قوت این کمره بوده و به هنرمندان تصحیح کننده رنگ این امکان را میدهد که به آسانی بتواند سایه ها و روشنایی های ثبت شده در تصویر را به آسانی کنترل نمایند.


این کمره از تکنولوژی color filter که در کمره حرفه ی و نامدار Sony F65 مورد استفاده قرار گرفته بهره میبرد ، که میتواند رنگ ها را بطور گسترده وسیع تحویل داده که بزرگتر است از فلم 35 ملی متری و پرنت Motion Picture  میباشد.


 از دیگر ویژگی های این کمره حجم کم آن نسبت به F65 و قابلیت تغیر دادن لنز و راه اندازی پر سرعت.


یکی از بهترین کمره های است که شرکت سونی بعد از F65  عرضه نمود و میتواند نیاز شما را برای ساختن فلمهای بزرگ سینمایی ، مستند های حرفه ی ،تیزرهای تبلیغاتی و موزیک ویدیو.... برطرف نماید.


برای این کمره شما میتوانید از لنز های سینمایی نظیر Zeiss Superspeed ,UltraPrime , Master Prime که از درگاه PL  بهره میبرد استفاده نمایید ، که این گونه لنز های 90 درصد حرفه ی هستند البته برای کارهای حرفه ی.


 سرعت فریم دراین دوربین متفاوت بوده که از 24 فریم گرفته تا 240 فریم میشود ثبت نمود.


که البته سرعت فریم ها نظر به بزرگی و کوچکی یعنی وضوع تصویر تفاوت دارد.


یعنی برای ثبت نمودن با قابلیت 240 فریم شما باید وضوع تصویر را به 2K تغیر داده و از ریکوردر که بصورت جداگانه توسط سونی فروخته میشود استفاده نمایید، این ریکور بنام ASXM است که با تقریبا 5 هزار دالر قیمت گذاری شده است.



بنده که شخصا از طرح و قابلیت های حرفه ی این کمره خوشم آمد و سونی همیشه در تلاش است که نگذارد از رقیبان مثل Canon , Red , Arri, عقب بماند و انجنیران ورزیده آن سعی برآنند تا بصورت حرفه ی عمل نمایند و وارد بازار شوند. که این بار وارد میدان شد با کمره های SONY F5 & SONY F55


آرزوی هرفلمساز و سینماگر بدست آوردن اینچنین کمره های پیشرفته سینمایی است ولی توان خرید این کمی مشکل به نظر میرسد بخاطر قیمت نسبتا بالای این کمره ، دسترسی به این نوع کمره های حرفه ی سینمایی کاری بس دشواری بوده مخصوصا برای فلمسازان افغانی ما ، آرزویی هر فرد سینماگر است که بتواند بهترین امکانات و تجهیزات پیشرفته ویدیوی در اختیارش باشد و با حرفه اش بتواند زیبای ها و خلاقیت های هنری اش را به دید رقیبانش بکشد.


از خدا میخواهیم که روزی فلمسازان عزیز کشور ما بتوانند بهترین تجهیزات سینمایی را در اختیار داشته باشند و فلمهای تولید کنند به استندرد سینمایی جهان اعم از نگاه تصویر سینمایی و اعم از نگاه صداگذاری ، ادیت ، تصحیح رنگ ، جلوه های بصری و ویژه و......وغیره.


 جمیل یوسفی


 


 


 


 



About the author

jamil-yosufi

I tell stories. Sometimes those stories take the form of a documentary or music video, sometimes they’re in the form of a short film. JAMIL YOSUFI (born August 2, 1988) is an Afghan film director, DP & Visual FX , 3D Artist. He is a freelance filmmaker, director, Visual FX…

Subscribe 0
160