زیارت شهزاده قاسم- هرات افغانستان

Posted on at


امام زاده ابوالقاسم بن امام جعفر صادق بن امام محمدباقر بن امام ذین العابدین علی بن امام الهام حسین است که در مصرع مدفون است .


مقبره این بزرگوار در افغانستان در شهر هرات واقع در خیابان شهزادگان درب ملک میباشد که قدامت بسیار زیادی دارد، در گذشته این منطقه کهندژ نام داشت.



مردم این شهر( هرات) به این مکان احترام و عقیده خاصی دارند زیرا خواجه عبدالله انصاری معروف به پیر هرات به کرات میفرمودند که در شب جمعه دعای که در کهندژ مصرخ کنند امید که به اجابت مقرون گردد و ازین جهت پیر هرات سالها در انجا ریاضت کشیده.


این مکان  شامل دو مقبره واقع در دو گنبد میباشند که گنبدها پشت یکدیگر واقع شده اند که بنای ابوالقاسم اصلا در عصر سلطان ابوسعید در طی سالهای (861) ه.ق الی (873) ه.ق  احداث شد ولی به مرور زمان منهدم شده دوباره  در سال (941)ه.ق گنبد عالی تعمیر یافته و به مرور زمان تزئینات بر ان صورت گرفته است.


 در وسط گنبدها قبرستانی واقع شده که هزاران قبر در ان وجود دارد قبرها بروی تپه های گلی واقع شده و روزانه چندین قبر به قبرستانی اضافه میشود 



در عقب دو گنبد مسجدی است که نمازگذاران در انجا نماز میخوانند و در صحن حیاط مسجد خانه  گلی وجود دارد که زادگاه خواجه عبدالله انصاری مییاشد چون زمانی زیادی از تولد خواجه انصار میگذرد خانه ای که در ان بدنیا امده کاملا تخریب شده و دروازه اش قفل میباشد و منحیث بنا تاریخی از ان محافظت میشود.



.شهزاده قاسم متوفی سال (190) هجری قمری میباشد 


 


BY: Selfish Banoo


 



About the author

Selfish

This is Selfish Banoo 18 years old, from Afghanistan.

Subscribe 0
160