مبارزه با شوروی درون-بخش نخست

Posted on at


سلام دوستان همانطور که همه میدانید جهاد یک فرض دینی است و هر مسلمان موظف است که از احکام جهاد آگاهی پیدا کند تا در وقت لزوم طبق احکامش آنرا بجا بیاورد تا به سعادت دنیوی و اخروی برسد.به همین علت من دراین مقاله به جهاد و چگونگی آن از نظر اسلام و حضرت محمد(ص) می پردازم و امیدوارم که قدری به آگاهی شما عزیزان در این زمینه افزوده شود.


در یکی از غزوات دشوار که مسلمانان پیروز گشته بودند و هنگامی که به شهرشان برگشتند و مشغول شادی بودند که حضرت محمد(ص) به مسلمانان و صحابه خطاب کردند:(پیروزی در جهاد اصغر را به شما تبریک میگویم) در این سخن پیامبر،پیام بزرگی بود که برای صحابه سوالی ایجاد شد که اگر جنگی به این سختی جهاد اصغر است، پس جهاد اکبر چیست؟ وقتی که آن را از حضرت محمد(ص) جویا شدند ایشان فرمودند:(جهاد اکبر عبارت از مبارزه با نفس خویش است.)



خب از این سخن پیامبر می توان یافت که جهاد به دو نوع تقسیم می شود:


جهاد اصغر،این نوع جهاد نوعی مبارزه مقطعی است که شروع و پایان مشخصی ندارد و تمام انسانها در آن دخیل نیستند و اینطور نیست که حتما رخ دهد، ممکن است در طول زندگی یک انسان بارها رخ دهد و ممکن است برعکس، یک مسلمان در طول زندگی اش هرگز به آن مواجح نشود و اگر هم رخ دهد شخص در صورتی می تواند استفاده معنوی را ببرد که در جهاد اکبر پیروز گشته باشد.


اما جهاد اکبر نوعی مبارزه دائمی است که شروع و پایان مشخصی دارد یعنی شروعش بستگی به بلوغ جسمی و فکری دارد و پایانش به اتمام زندگی انسان بستگی دارد و انسان از آغاز بلوغ تا لحظه مرگ همیشه در این مبارزه قرار دارد و تمام انسانها خواسته یا نا خواسته در این مبارزه هستند حتی غیر مسلمان ها و همیشه کسی بهترین بهره را در جهاد اصغر میبرد که در مبارزه با نفس خویش پیروز باشد. حتی اگر کسی در جهاد اصغر پیروز شود اما در جهاد اکبر نیت خود را پاک نکرده باشد و برای خدا گام برندارد آن پیروزی اش هم فاقد اجر معنوی خواهد بود.


 


پس از این موضوع میتوان دانست که جهاد اکبر میتواند کنترل کننده و سوق دهنده جهاد اصغر به مسیر متعالی باشد و سند آن را میتوان در جنگ افغانستان با شوروی دید که:


سالها قبل ابر قدرت جهانی شوروی سابق با ارتش سرخ خویش که مجهزترین ارتش دنیا بود به افغانستان تجاوز کرد و جهاد اصغر سنگینی را بر ملت افغانستان تحمیل کرد. ارتش سرخ ارتشی بود که قبل از آن توانسته بود هیتلر را شکست دهد و به هر کشوری که پا گذاشته بود دیگر خارج نشده بود مگر به میل خودش. اما افغانستان فرق داشت و فرقش در تصمیم مردم افغانستان بود که آنها با گرفتن این تصمیم که طبق دستورات اسلام هر شخص از هر نقطه و نژادی که است و هر وظیفه ای که دارد و در هر موقعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که قرار دارد باید که از آزادی، وطن و ناموس خود دفاع کند و این تبدیل به هدفی پاک و واحد شده بود که اگر الان به خانواده شهیدان و معلولان سر بزنید میبینید که تمام اقشار جامعه جهت رسیدن به هدف واحد به پاخاسته بودند و چون هدف شان هدفی پاک بود و تصمیم آنها طبق دستورات اسلام بود و اراده شان محکم، انسان میتوانست ادقام زیبای جهاد اصغر را با جهاد اکبر ببیند و این ادقام بود که آنها توانستند پشت شوروی را به خاک بزنند، به حالتی که هیچکس باورش نمی شد.



برای خواندن مطالب قبلی فلم انکس لیسه محجوبه هروی میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/MahjubaHerawiSchool/blog_post


ادامه دارد...



About the author

MahjubaHerawiSchool

Mahjube Herawi School is located in the third district of Herat Province on Mokhaberat Street. It was named after a famous woman poet Mahjube Herawi (Mahjube Herawi’s real name was Bibi Safora and she was one of the famous Farsi pouter of Badqhis –Afghanistan. Mahjube has about 5,000 poems about…

Subscribe 0
160