مسولیت در قبال تولد کودک

Posted on at


چند هفته گذشته در یو ان نمایش فیلم بود ُ یکی از فیلم سازان زن به سراغ زنانی رفته بود که با وجود فقر بچه های زیادی داشت . زنان زیادی در فیلم به تصویر کشیده شدن که بچه های زیادی داشتن و یکی از انها بچه معلول داشت . بچه دومی هم معلول تا به هفتمی برسیم همه دچار معلولیت بودن. 

از فیلم بگذریم که فیلم نشده بود و بیشتر یک کار تبلیغاتی بود برای یکی از ارگانهای مالی که پول قرض میداد . به هر حال نمیدانم چطوری این فیلم به جشنواره راه پیدا کرده بود ان هم در قسمت مسابقه . 

از تمام اینها که بگذریم این خانم گفت که با این فیلم میخواسته خدمت کند به زنان و زندگی در فقر انها . اونجا یه جمله ذهنم رسید و به این خانم که دوستم هم هست گفتم . 

گفتم به جای این فیلم شما یک فیلم از استفاده از کاندوم را بسازید و به این زنان یاد بدهید که چیزی به نام کاندوم هست که میشود جلوی تولید رو گرفت . ملت که الحمد الله به هیچ عنوان مسولیت پذیر نیست . 

مسولیت برای به دنیا اوردن فرزند را کسی در کشور نمیداند و شعار ملت این هست که ان کسی که دندان دهد نان دهد . یا خدا روزیش رو میده . جای کسی رو که تنگ نمیکنه . 

این ضربالمثل ها کوته فکری این جامعه را نشان میدهد. این جامعه به هیچ وجه مسولیت کارهایشان را به عهده نمیگیرند . با استفاهده از کاندوم جلوی تولید نسل بدبخت را میتوان گرفت و این روند رو به رشد جمعیت در کشور که هیچ گونه مسولیت پذیری از دولت گرفته تا پدر و مادر در قبال فرزند وجود ندارد و نسل بزرگ شده در فقر راهی مکاتب دینی در پاکستان شده و تبدیل به انتحاری و تند روی های مذهبی میشود که عقده های کودکی شان را در ضربه زدن به مردم جستجو میکنن . 

افغانها ملتی عاشق سکس و تولید بچه هستن . داشتن چهار زن و بیشتر از ان این حرف من را ثابت میکند . حالا چه این سکس ها شرعی و چه غیر شرعی باشد به ان کار ندارم . اما مسولیت پذیری در قبال فرزند میتواند جلوی این تولید بیش از حد را بگیرد . 

ولی باز هم جامعه هیچ وقت مسولیت پذیر نخواهد شد و تنها راه کار این معظل اجتماعی و ملی استفاده از کاندوم  هست که جلوی احساسی شدن ملت را بگیرد .  

باز هم تذکر که افغانستان رشد سالانه جمعیتش رو به فزونی است و در اینده ما دچار بحران شدید اقتصادی و تامین منابع تغذیه خواهیم شد . درست سرنوشت افریقا که در بحران به سر میبرد این مملکت هم دچار ان خواهد شد . 

پس راه حل را از هم اکنون جستجو کنیم . 

زندگی صفر درجه 

کاوه ایریک 



About the author

mohammadhasani

Kaveh Ayreek
Filmmaker and theater director living in Kabul

Subscribe 0
160