اقوام و طوایف باشنده افغانستان

Posted on at


 



1-      افغان:  نزدیک به تعدادی باشنده افغانستان را اقوام افغان تشکیل میدهند که محل سکونت اصلیشان ولایات شرقی و جنوبی افغانستان بوده ولی به اساس طرح های کوچانیدنها از سوی دولت های وقت به باقی  نقاط کشور نیز پراگنده شدند.


 



 


 


خیلی از نویسندگان و نشریاتی که راجع به مسایل اجتماعی افغانستان چیزی می نویسند . بصورت درست دقتبه خرج نداده دچار اشتباهات بزرگی می شوند و حتی گاهی از افغان ها را در افغانستان بیشترین فیصدی کل جامعه به حساب می آورند . در حالیکه تعداد پشتون ها در کل منطقه تعداد بی شماری هستند  که از آن جمله حدود تعدادی آن خارج از افغانستان در خاک پاکستان زندگی میکنند . و این آمار در زمانی اراهه شده که نفوس افغانستان بیشتر از 15 میلیون تخمین گردیده است . که هر گاه این رقم را در نظر داشته باشیم تعدادی هم از روی  تعصبیت آمار را کم ذکر کردند که باز هم قابل تامل است .


 


 



 


 


2-      هزاره ها: به طور عموم در سراسر مرکز افغانستان سکونت دارند و به اساس ظلم و بیدادگریاکثریت شان کشته و یا از افغانستان به ترکستان ، ایران و پاکستان و نواحی شمال و شمال شرق افغانستان پراگنده شدند ولی با آنهم تعداد کم  کل جمعیت افغانستان از این قوم تشکیل گردیده است .



 


 


3-      اقوام ازبک: تاجیک، ترکمن ، نورستانی ،قزلباش ،بلوچ و سادات و بیشتر ....اقوام پشتون یکی از بزرگترین قبایل افغانستان است ولی از نگاه اینکه اکثریت باشند ، نیست بلکه تعداد محدود  جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند .


 



 


البتهبرای ما هیچ فرقی ندارد که این هزاره است و یا آن افغان همه برادر هم و پرورش یافته یک آب و خاک و همه تابع یک آیین (اسلام) هستیم ولی استعمار و دشمنان اسلام است که با طرح های خود ملت ها را به جان هم  می اندازند برتریت ها و امتیازات کاذب اکثریت و اقلیت را راه می اندازند .


                    نویسنده:  مرضیه



About the author

marziasaeed

Hello, I am Marzia Saeed. I am 20 years old. Currently, attending the University of Jami, majoring in Islamic law (Sharia). I live in Herat, Afghanistan. The subjects that I like the most are Math, English, Art, and Dari. I am also interested in reading old stories; my courses consist…

Subscribe 0
160