افغانستان و معضل 2014

Posted on at


2014 موضوعی است که امروزه ورد زبان مرد وزن و حتی کودکان گردیده است و آهسته آهسته در افغانستان به یک معضل تبدیل شده است .با گذشت زمان و نزدیک شدن به 2014 متوجه میشویم که تغییرات زیاد در اوضاع اجتماعی و اقتصادی بوجود آمده است بگونۀ که به نظر می رسد همۀ مردم از آغاز این سال ترس و حراس دارند و حتی تا این سرحد که امید خود را نسبت به بهبودی اوضاع کشور از دست داده اند و می گویند بسیاری از بازارها به دلیل کمی پول و نزدیک شدن به سال 2014 میلادی کساد گشته است.

این در حالی است که با آغاز 2014 میلادی یا 1393 هجری شمسی نیروهای خارجی و ناتو از افغانستان خارج می شوند و هم زمان با آغاز این سال در 5 ماه جوزا انتخابات ریاست جمهوری برگزار می گردد. و از همین اکنون فعالیت های تروریستی و غیر انسانی کشور هائی که خواهان پیشرفت افغانستان نیستند بیش از پیش آغاز یافته است.

اما اگر ما نگاه دقیق به اطراف خود داشته باشیم ، متوجه خواهیم شد افغانستان از هر لحاظ مورد حمله قرار گرفته است ومانند گذشته ها از نام و نشان و فرهنگ غنی آن چندان اثری نیست.و گمان میرود اگر این بدبینی ها نسبت به سال 2014 ادامه یابد و وضع اقتصادی کشور همچنان در بحران قرار داشته باشد دوباره شاهد مهاجرت های افغان ها به کشور های خارجی بخصوص ایران و پاکستان باشیم.

با خروج نیروهای خارجی و نیروهای ناتو ، امنیت به نیروهای افغان سپرده خواهد شد. و از چند سال پیش پروسۀ انتقال امنیت به این نیروهای داخلی جریان دارد. که ثمرۀ خوبی هم داشته و تا فعلاً ولایاتی که به نیروهای افغان سپرده شده است،دارای فضای بهتر امنیتی میباشند. نفوذ طالبان و گروهای تروریستی دیگر هم در این ولایات کمتر دیده میشود.

افغانستان که فعلاً به حیث بازیچۀ دست کشور های غربی و ایران و پاکستان محسوب میشود محل خوبی برای موزه گیری بسیاری از جوامع گشته است . رهائی افغانستان از معضل 2014 به این زودی امکان پذیر نیست باید در بارۀ آن به مردم اطلاع داده شود و این افکار نادرست مبنی بر اشغال افغانستان توسط طالبان از میان مردم بریچیده شود تا مبادا دوباره شاهد جنگ های داخلی و یا اختلاف در میان نژاد های مختلف در کشور باشیم .

قابل یاد آوری است که شایعات دربارۀ سال 2014و حملات تروریستی بعضی گروه ها باعث از تضعیف ارادۀ ملی مردم و بی باوری بعضی از اقشار نا آگاه در جامعه گردیده است. اما به هر صورت افغانستان تا چه زمانی باید دست خوش تحولات و تعیین تکالیف از سوی کشور های دیگر باشد. زمان آن رسیده که افغان ها اصلیت خود را نشان داده و منافع ملی وعلیای کشور را در نظر گرفته و از کشور خود شجاعانه دفاع کنند.

 آیا شاهد حفاظت بی دریغ عساکر و اردوی ملی از کشور نیستیم ؟ و یا در ولایاتی که نیروهای خارجی ، امریکا و ناتو حضور ندارند اوضاع امنیتی نسبت به اوضاع ولایاتی که در آنها نیروهای خارجی وجود دارند بهتر نیست ؟ آیا زمان آن نرسیده که به خود مان اعتماد نموده و از نیروهای کشور خود حمایت نمائیم؟

پس باید دانست که شایعات سال2014 میلادی بی مورد و دسیسۀ دشمنان افغانستان بوده و هیچ جای نگرانی برای ترس از این سال وجود ندارد. این گروها و حلقات وابسته به کشور های همسایه وخارجی هستند که با حملات بی رحمانه و غیر انسانی خود  میخواهند روحیۀ مردم را تضعیف نموده و بار دیگر افغانستان را استعمار نموده به تباهی بکشند.

 

 



About the author

TobaSeddiqi

She is Toba Seddiqi student of Ali-Sher-Nawai. She is studying in 11th class, and favorite of getting online and studying english.lives in herat_afghanistan. and a member of british council school online project.

Subscribe 0
160