زباله های الکترونیکی

Posted on at


روزانه چیزهای زیادی از وسایل الکترونیکی ما خراب میشود که دیگر قابل استفاده نیستند.وسایلی همچون موبایل, رادیو, تلوزیون و دیگر چیزها که همراه با برق کار میکنند و یا برای ذخیره ی نیرو ضرورت به برق دارند.این وسایل شامل بعضی از قطعات میباشند که برای محیط زیست و از همه مهمتر سلامت انسان بسیار مضر و خطرناک میباشد.تا زمانی که از این وسایل میتوان استفاده نمود برخی از تسهیلات اساسی و مهم را در زندگی بشر به وجود آورده.تمام کشورهای جهان روزانه تعداد زیادی از این نوع وسایل را جمع آوری کرده که دیگر قابل استفاده نیستند که این خود یک تهدید اساسی و بسیار مهم برای تهدید محیط زیست میباشد.



یکی از اساسی ترین مشکلات زباله های الکترونیکی تولید کردن یک سلسله مواد سمی و کشنده است زمانی که ما زباله هایمان همراه با زباله هی الکترونیکی یکجا جمع آوری میگردد در وقت بازیافت دیگر زباله ها همچون پلاستیک این زباله ها هم با زباله های الکترونیکی یکجا بازیافت شده و در زمان استفاده ی دوباره از این مواد بازیافتی شاید خطرات گوناگونی سلامت جسمی ما را تهدید کند. که خود در بردارنده ی بیماری و سرطان های وخیمی میباشد که سرانجام به مرگ انسان به پایان میرسد.که سرطان های پوستی خود نمونه ی بارزی از این نمونه بیماری ها هست.


نه تنها این زباله ها برروی صحت و سلامتی انسان لطمه وارد میکند٬ بلکه بروی دیگر موجودات زنده همچون حیوانات مشکلات مهمی را به وجود میآورد که سرانجام موجب از بین بردن آن ها میگردد.همواره کشورهای پیشرفته و توسعه یافته سعی میکنند تا زباله ی الکترونیکی خود را به کشورهای جهان سوم انتقال دهند که این خود باعث نگرانی است.گاهی اوقات نظاره گر کودکانی میشویم که در خیابان یا کوچه ها مشغول بازی کردن همراه زباله های الکترونیکی هستند در حالی که همراه کار با این زباله ها باید از دستکش های مخصوص استفاده نمود و ماسک های مخصوص را در روی دهان خود قرار داد تا سموم تولید شده از این سموم به جلد و سیستم تنفسی انسان مشکل ایجاد نکند.



برای بازیافت و ریسایکل کردن این زباله ها باید آن ها را در خارج از شهر انتقال دهند جایی که نه بروی صحت وسلامتی انسان لطمه وارد نکند ونه بروی دیگر موجودات زنده.این زباله ها اشعات الکترومغناطیس را از خود تولید میکنند که این خود یک مسئله ی مهم میباشد که این اشعات الکترومغناطیس خود یکی از بارزترین و روشن ترین مسئله برای مبتلا شدن بیماری های گوناگون میباشد.در این راستا میتوان یکی از دیگر وسایل که اشعات الکترو مغناطیس را از خود تولید میکند همین آنتن های مخابراتی است که بروی ساکنان و کسانی که در اطراف آن ها زنده گی میکنند بیماری های مختلف را ایجاد میکند.


متاسفانه در کشورمان شاید عده ی کثیری از مردم اصلا با زباله های الکترونیکی آشنایی نداشته باشند یا اگر کدام آشنایی دارند این موضوع را پیش پا افتاده ویا ساده فکر میکنند. ولی باید مقامات و از همه اساسی تر ارگان محیط زیست اقدامات لازم را در این راستا انجام دهد.تا محیط زیست سالم داشته باشیم.کسانی که زباله های الکترونیکی را از سطح شهر جمع آوری میکنند اقلبا کودکان خرد سالی هستد با وجود اینکه سیستم دفاعی بدن آن ها به تناسب بزرگ سالان ضعیف تر است و امکان مواجه شدن به بیماری های گوناگون در این کودکان صد فی صد است.



با پیشرفت تکنالوجی روز به روز استفاده ی از وسایل ارتباطی همچون موبایل و تلوزیون ومثال های زیادی از این نمونه افزایش میابد.وامیدوارم که روزی این وسایل به صورت علمی ریسایکل شود با استفاده از ماشین آلات پیشرفته نه با استفاده از کودکان یا دیگر مردم.تا بتوانیم سلامت خود و دیگر هموطنان خود را حفظ کنیم.و یک محیط زیست سالم داشته باشیم.


برای دیدن مطالب قبلی فلم انکس بانوان انکس هرات میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/herat-womensannex/blog_post



About the author

herat-womensannex

Herat Digital Citizen Fund is subpart ofDigital Citizen Fund based in NYC. Digital Citizen Fund.com is a blogging and film platform that empowers the women and children of Central Asia with a "pay for content" model where bloggers and filmmakers get paid based on their Buzz (performance) Score. Monthly payouts…

Subscribe 0
160