موجود با همت

Posted on at


مورچه حشرۀ کوچک و فعالیست که با جسامت کوچک و ضعیف خود در زیر خاک وسوراخهای کوچک خاکی خانه ها و دیگر جاها زندگی میکند. مورچه حشرۀ زحمت کش ایست که شب وروز برای جمع آوری دانه و آزوقه برای خود و خانوادۀ خود تلاش میکند. مورچه ها انواع و زندگیهای متفاوت دارند. وقتیکه دانۀ سنگینتر و بزرگتری را شکار میکنند میخواهند آنرا با هم دسته جمعی و متحدانه انتقال دهند. وقتیکه مورچه ها برای آوردن آزوقه از خانۀ خود بیرون میروند یک تیزابی را به نام تیزاب مورچه از خود ترشح میکنند تا که راه شان را گم نکرده و به عنوان رد پای خود به خانوادۀ خود نشان میدهند که به کدام سمت حرکت کردند.



همت بزرگ وغیرت شگفت انگیز مورچه قابل قدر است نه از پستی می هراسد نه از بلندی، نه تاریکی شب آنرا از کوشش توقف میدهد نه روشنی روز. اگر حتی هدف آن بلند شدن به یک برج باشد که چندین بار درهنگام بالا رفتن به زمین بیافتد با اعتماد بنفس شکست نا پذیر خود دوباره بلند میشود و به پا میاستد با خود میگوید من میتوانم  ودوباره تلاش خواهم کرد.



من تا حال مورچۀ را ندیدم که سنگینی یا بزرگی دانه یا زیادی مسافت راه آنرا از کوشش باز بدارد و دستش را از تلاش کردن کوتاه کند. او به خود میفهماند که آری گرچه من کوچک و ضعیفم اما اعتماد بنفسی که برایم قدرت ایستادن میبخشد حتی در وجود بزرگترین انسانها که صاحب قدرت ملکیت اند به تردید یافت میشود و هرگزمانند دیگر موجودات طناب حقیر کلمات یأس، نمیتوانم، ای کاش و حسرت در دنیا وخیالاتم مرا اسیر نخواهند کرد. من با جسامت ریزو کوچکم قدرت تحمل زحمت، رنج وسختیهای زیادی را در زندگی خود دارم وجز خودم و خدایم به کسی اتکا نخواهم کرد.


این موجودات کوچک با دنیای ریاضت خود به ما انسانها میآمورند که از تلاش کردن تا زمانیکه به هدف نرسیدید دست نکشید وبه خودتان متکی بوده و به خدای تان باور کنید که برایتان قدرت تفکر و ایستاده گی بخشیده. همیشه برهدف بمانید نه بر نتیجه !!!



 



About the author

160