سینمای هرات...

Posted on at



سینمای ولایت هرات احتمالآ درسال 1316 خورشیدی ساخته شده است در اوایل نایب الحکومه عبدالرحیم خان نایب سالار درهرات طرح سینمای درهرات مورد بحث بود وهمزمان به حکمرانی شجاع الدوله سنگ تهداب سینمای هرات ریخته شد ولی به احتمال قوی آغاز تعمیر سینمای هرات در زمان غلام فاروق خان نایب الحکومه به اتمام رسید یعنی میتوان گفت ختم بنای سینمای درسال 1316 صورت گرفته و افتتاح شده باشد.

طوریکه بزرگسالان میگویند ازمدیران این سینما زنده یاد آقایان منشی عبدالفتاح وامیدی بودند.

سینماهرات در اوایل در تشکیلات و زارت اطلاعات و فرهنگ بود بعدا ها مسؤولیت آن را شهرداری یا بلدیه به عهده گرفت.

 درآن زمان مدیریت سینما بخشی از ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات بود که در آن زمان مدیریت اطلاعات و کلتور میگفتند مدیریت سینما پست نسبتآ مهمی بود، که ازطرف وزارت اطلاعات و فرهنگ از کابل مقرر میشد.

 سینمای هرات یکی ازمهم ترین مرکز تجمع هراتیان بوده، که درسال 1375 خورشیدی به دست طالبان تخریب گردید و فعلا تعمیر ریاست ترانسپورت به این مکان ساخته شده است.

ساختمان سینمای هرات یک بنای برزگ و سفید رنگی که اطراف آنرا درختان سر بفلک کشیده مزین نموده بود، و برای هرهراتی محل شناخته شده ی بشمار میرفت و هم اکنون نیز زمانیکه جوانان به تفریح وگردش میروند با همدیگر درپارک سینما وعده می گذارند.

حالا دیگر اثری از این پارک و سینما بجا نمانده است بزرکترها حتما خاطرات خوشی از پارک سینما دارند با وجود انیکه نه از پارک ونه هم از سینما خبری هست ولی هنوز نام پارک سینما ازخاطرات مردم هرات بیرون نرفته است.نگاره: ‏به خِشت و گِل ما رحم نکردند !
چگونه آنها را برادر میخوانی  !
(( تصویر سینمای هرات که توسط برادران رئیس جمهور در زمان حکومت شان تخریب شد ))‏



About the author

fardin-rasuli-5764

فردین رسولی متعلم لیسه دین ودانش.صنف دهم.سن16 .استاد در جومونگ تکواندو .اندازه قد 1/75 یک مترو هفتادو پنچ سانت

Subscribe 0
160