امامان مجتهد

Posted on at


نهایت تلاش و کوشش براي استنباط احكام شرعي و تطبيق احكام شرعي را اجتهاد گویند. امامان مجتهد شش نفر هستند.چهار نفر آنها در رفوع دین  اجتهاد کردند و دو نفر آنها در اصول دین ومسایل اعتقادی.

چهار امامی که در رفوع دین تلاش نمودند:امام ابو حنیفه ،امام مالک ،امام شافعی ، امام احمد می باشند و دو امامی که در اصول دین  اجتهاد نمودند : شیخ ابو الحسن اشعری  و شیخ ابو منصور ماتریدی هستند.

1 : امام ابو حنیفه (رح)

نامش نعمان فرزند ثابت است، در سال 80 هجری  در کوفه به دنیا آمده است.بعد از هفتاد سال زنده گی پربار در سال یکصد و پنجاه هجری  وفات نموده است.مرقد مبارک ایشان در بغداد است.

2 : امام مالک (رح)

مالک فرزند انس در سال نود هجری در مدینه به دنیا آمده است.وی در سال یکصد و هفتاد و نه هجری در سن نود ساله گی در شهر مدینۀ منوره وفات یافته است. مرقدش در مدینه واقع می باشد.

3 : امام شافعی (رح)

نامش محمد فرزند ادریس است، در جد سوم نسبش به حضرت محمد (ص) میرسد.در سال یکصد و پنجاه هجری در غزه متولد شد و در سال دو صد و چهار در سن پنجاه و چهار وفات کرده است.مرقد مبارکش در شهر قاهرۀ  مصر  واقع است.

4 :امام احمد (رح)

این امام بزرگوار فرزند حنبل است و از طایفۀ  بنی شیبان میباشد. در سال یکصد و شصت و چهارهجری  به دنیا آمد و در سال دو صد و چهل و یک وفات نموده است. مرقد مبارکش در  بغداد است.

5 : امام اشعری (رح)

نامش علی و کنیه اش ابوالحسن و مشهور به اشعری است. در جد نهم به ابو موسی اشعری  صحابه  پیامبر(ص) می رسد.در سال 270 هجری در بصره متولد و درسال 303 هجری وفات نموده که مرقدش در بغداد واقع است.

6 : امام تریدی (رح)

نامش محمد کنیه اش  ابو منصور و مشهور به ماتریدی است، زیرا در ماترید که  منطقۀ  در نزدیک  شهر  سمرقند بود به دنیا آمده است.در سال 332 هجری وفات نموده است. مرقد مبارکش در شهر سمرقند موقعیت دارد.

"این امامان مشعل هدایت و حق هستند و مذهب شان موافق با کتاب الله (ج) و سنّت  رسول (ص)  است و هر کس در فروع دین از این چهار امام پیروی کند و در مسائل اعتقادی و اصول دین از امام تریدی و اشعری  تبعیت نماید، از اهل نجات و رستگاری است."

یقیناٌ این امامان در راه زنده نگهداشتن سنت رسول خدا تلاش و زحمات زیاد کشیده اند تا خداوند (ج) آنها را از جملۀ نیکوترین اشخاص  گردانیده است.خداوند (ج) این عنایت را نصیب من وجمیع اهل اسلام بگرداند ( آمین یا رب العالمین )

 



About the author

TobaSeddiqi

She is Toba Seddiqi student of Ali-Sher-Nawai. She is studying in 11th class, and favorite of getting online and studying english.lives in herat_afghanistan. and a member of british council school online project.

Subscribe 0
160