گفتگوی اختصاصی با محجوبه واعظ

Posted on at


 محجوبه واعظ یکی از اساتید ورزیده ، فرهنگ دوست ، علم پرور و خانم مؤفق در حصۀ خانه داری در یک خانوادۀ تحصیل کرده ، با فرهنگ و وطن دوست در شهر کابل متولد شد. تعلیمات ابتدائی و لیسه را در مکاتب کابل به اتمام رسانیده و از دارالمعلمین سید جمال الدین افغان که فعلاً به پوهنتون تبدیل شده است به تحصیل  پرداخت و از ادبیات دریفارغ التحصیل گردید. در حال حاضر در شهر هرات در لیسۀ امیر علی شیر نوائی مشغول تدریس بوده و عضویت کمیتۀ genderرا نیز دارا است. بر علاوه وی تا کنون فعالیت های فرهنگی و آموزشی برای بلند بردن سطح آگاهی مردم داشته است. به شاعری و نویسنده گی نیز دسترسی دارد که از جمله به عدۀ از آثار چاپ شده و مجموعه های شعری چاپ نشدۀ وی میتوان نام برد.


صدیقی : خانم واعظ می شود در مورد خود معلومات بیشتر ارائه دارید؟


واعظ : بلی ، قسمیکه برای شما معلوم است من بر علاوۀ تدریس فعالیت های دیگری هم داشته و دارم ، من مدت سه سال مسؤل بخش ادبی ماهنامۀ پیام هریوا بودم که نسبت به مصروفیت هائی که فعلاً برایم پیش آمده فعالیت من در آن کمتر شده است. همچنان عضویت سازمان اجتماعی و غیر انتفائی حرکت خواهران افغان را داشته ام . به شاعری و نویسنده گی نیز کمابیش دسترسی دارم. از جمله مصروفیت های فعلی من هم عضویتدر کمیتۀ gender است.


صدیقی : سازمان حرکت خواهران افغان چه نوع فعالیت هائی را انجام می داد؟


واعظ : سازمان حرکت خواهران افغان برای بالا بردن سطح آگاهی زنان فعالیت می کرد، که اعضای آن از جمله من سفرهائی به ولسوالی های ولایت هرات داشتیم و با شرایط وخیم نیز دست و پنجه نرم می کردیم. از مشکلات دیگر ما نبود امکانات اقتصادی بود که خودمان با عایدات شخصی خود هزینه ها را متقبل می شدیم و از طرف نماینده گی مرکزی این سازمان که در شهر کابل واقع است بودیجۀ دریافت نکردیم. با این هم ما در سطح ولسوالی ها سفر کردیم و از خانم هائی که انواع و اقسام هنرها را میدانستند دیدار داشته دربارۀ مشکلات شان پرس و پال کردیم و پلان ما این بود که به آنها بعضی از لوازم مورد ضرورت برای پیش برد هنر شان کمک کنیم که متأسفانه از سوی این سازمان بودیجه در اختیار ما گذاشته نشد. اما من در حال حاضر شخصاً با مردمقریه نشین در تماس هستم.


صدیقی : آیا تا کنون اثری هم داشته اید؟


واعظ : بلی ، از جمله آثاریکه از من به چاپ رسیده است کتاب « دانستنی های زبان دری برای هر دورۀ تحصیلی » و مجموعۀ « انواع شعر ، نثر و نفس » می باشند که در سطح معارف بنابر پسند علاقه مندان نشر و تدریس میگردد.همچنان مجموعه های شعری دیگری هم دارم که تا کنون مؤفق به چاپ و نشر آنها نگردیده ام.


صدیقی : کمیتۀ gender در چه موارد کارکرد دارد؟


واعظ : کمیتۀ gender در رابطۀ مبارزه با خشونت علیه زن در سطح معارف ایجاد شده است که لسیۀ امیر علی شیر نوائی نیز در آن اشتراک دارد ، که ضمن من 9 نفر از اساتید دیگر مکتب در آن عضویت دارند. اما تاحال فقط اعضای این کمیته انتخاب شده اند و کدام فعالیتی به ما سپرده نشده است.


صدیقی : آیا فعالیتی هم در مکتب داشته اید که مربوط به زنان و مشکلات شان باشد؟


واعظ : چون من علاوه بر تدریستوسعه و مشورۀ خود به شاگردان و همچنان تشویق و ترغیب آنها را وظیفۀ خود میدانم و تربیۀ من چنین ایجاب میکند در این حصه هم فعالیت دارم. شاگردان اکثراً بنابر مشکلات خانواده گی ، مشکلات روانی و ازدواج های قبل از وقت به من مراجعه میکنند و خواهان توسعه و مشوره اند. من نیز بنابر آنکه در روان شناسی کمابیش معلومات دارم به آنها مشوره میدهم ، حتی با خانواده های آنها در تماس هستم. که نتایج رضایت بخشی داشته است ، همچنان آنها به دفاع از حقوق و بدست آوردن حقوق آنها ترغیب میکنم.


صدیقی : زنده گی شخصی شما چگونه است؟


واعظ : زنده گی بسیار ساده ، معمولی و بدون جنجال است . دو دختر و یک پسر دارم و همۀ آنها را به یک چشم میبینم چون من سخت طرفدار زنان و دختران هستم و از تبعیض جنسی به شدت دوری میکنم.


صدیقی : از زنده گی خود راضی هستید؟


واعظ : بلی ، از زنده گی که دارم کاملاً راضی و خوش هستم. چون همیشه دوستدار  نوآوری ، خلاقیت و ابتکار بودم و دوست نداشتم تقلید کنم، آنچه را که مورد پسندم بوده برای بدست آوردنش تلاش کردم تا به آن رسیدم.


صدیقی :اکثراً در اوقات فراغت چه فعالیت هائی دارید؟


واعظ : دوست دارم اوقاتی که فراغت دارم فعالیت هائی مثل : مطالعه ، آشپزی ، شاعری ، خیاطی ، بافنده گی و نویسنده گی انجام میدهم و این چنین کارها فعالیت های مورد علاقۀ من هستند.


صدیقی : اوضاع زنان افغانستان را نسبت به سال های گذشته را چگونه ملاحظه میکنید؟


واعظ : متأسفانه در سال های اخیر بنابر مشکلات روانی ، خانواده گی و اقتصادی که نزد بانوان به وجود می آید، خانه های امن در سطح ولایات و قریه جات افزایش یافته است که این موضوع نگران کننده است و روزانه شاهد آنیم که اکثر خانم ها بخاطر عدم آگاهی ، خانواده های خود را ترک میکنند و به خانه های امن پناه می برند  و مردم نسبت به خانه های امن بدبین هستند. همچنان خشونت علیه زنان نیز افزایش چشمگیر داشته است. من از دولت خواهشمندم که قبل از ایجاد خانه های امن ، از طریق رسانه ها با تبلیغ ، پخش برنامه های آموزشی ، تفریحی و نمایشنامه هاآگاهی مردم را نسبت به فعالیت حقوق بشر و خانه های امن گسترش دهند.


صدیقی : به عنوان آخرین سوال ، پیام شما به زنان ودختران افغان چیست؟


واعظ : از زنان و دختران به خصوص طبقۀ جوان میخواهم که در زنده گیهدف داشته باشند ، هدفمند باشند کوشش کنند با اطاعت از پدر و مادر به خود متکی شوند و به نام ونشان پدر وخانواده ننازند. برای رسیدن به مؤفقیتارادۀ قوی و برنامه ریزی داشته باشند. به امید افغانستان سر بلند و پیروز.


 



About the author

TobaSeddiqi

She is Toba Seddiqi student of Ali-Sher-Nawai. She is studying in 11th class, and favorite of getting online and studying english.lives in herat_afghanistan. and a member of british council school online project.

Subscribe 0
160