مهم ترین مذاهب نصرانی

Posted on at



1- مذهب کاتولیک:
این مذهب پیرو کلیسای کاتولیکی میباشد کاتولیک یعنی:(عام عموم و جهانی) بدین جهت به این نام مسمی شده  اند که پیروان این کلیسا ادعا دارند که آنان مادر اساس و معلم همه کلیساها هستند و فقط همین مذهب است که نصرانیت را در دنیا نشر و پخش مینماید همچنان به نام کلیسای غربی یا لاتینی نیز نامیده شده اند چرا که غالبا در مناطق غربی و لاتینی بوده اند و بر ایتالیا بلژیک فرانسه اسپانیا و پرتقال و دیگر کشور ها سلطه دارد. همچنان به نام کلیسای ( پطرس ) یا رسولی نیز نامیده شده است چرا که ادعا شده که  موسس اول آن پطرس رسول (بزرگ حواری ها ) بوده است رئیس عمومی کلیساهای کاتولیکی ( پاپ روم ) است.
مهم ترین چیزی که کاتولیک ها را نسبت به دیگران متمایز میسازد این است که آنان بر این اعتقاد اند که روح القدس  ( جبرئیل ) از خدای پدر (الله) و خدای پسر(عیسی)
با هم بوجود آمده است همچنان اینان بر این اعتقاد دارند که مساوات کامل بین خدای پدر و خدار پسر برقرار میباشد.
( پاک و منزه است خدای تعالی و با عظمت از آن چیزیکه آنان در حقش میگویند).
کاتولیک ها خوردن خون و حیوان خفه شده را روا میدانند و بدای راهبان خوردن روغن خونریز را نیز جایز میدانند


 


.
2- مذهب ارتدوکس{اسول گرا یا سنت گرا}:
کلیسای این مذهب بنام کلیسای روم ارتدوکس یا کلیسای شرقی یا یونانی یاد میشود چرا که اکثر پیروان آن از رومی های شرقی و سرزمین های شرقی مانند روسیه مناطق بالکان و یونان میباشند و مقر اصلی آن شهر قسطنطنیه (استانبول فعلی) بود.
مهم ترین چیزی که از جمله ویژه گی های این کلیسا میباشد این است که بر این عقیده اند که روح القدس ( جبرئیل ) فقط از خدای پدر نشاط گرفته و هرگز از خدای پسر نشاط نگرفته است.
همچنان بر این اعتقاد و باور اند که خدای پدر از خدای پسر بهتر است. کلیساهای ارتدوکس رئیس عمومی از خود ندارند بلکه با وجود آنکه در اعتقاد بایکدیگر یکی هستند اما هر کلیسا نسبت به دیگری مستقلانه عمل میکند.
3-مذهب پروتستانت{اصلاح گران}:
پروتستانت ها پیرو "مارتن لوتر" هستند. مارتن لوتر کسی بود که در اوایل قرن شانزدهم میلادی ظهور کرد.
معنای پروتستانت یعنی ( معترضین یا احتجاج کننده گان). کلیسای این مذهب بنام کلیسای انجلی نیز یاد میشود چراکه پیروان این مذهب ادعا دارند که فقط اینان هستند که پیروی از انجیل را میکنند خودشان بدون آنکه نیازی به پاپها داشته باشند انجیل رابه خوبی درک نموده و میفهمند. این مذهب در آلمان انگلستان دانمارک هولند  سوئیس نروژ و امریکای شمالی منتشر و پخش می باشد.
اما انگلیسها تا کنون نیز بر کلیسای خود اسم ( کلیسای کاتولیکی) را اطلاق میدارند  وبر کلیسا های اصلی اسم کلیسای روم کاتولیکی  را طلاق نموده اند.از
همچنان ازدواج را به مردان دین رواح میدارند. قرار دادن عکسها و مجسمه ها در کلیساها به جهت سجده بر آنها حرام میپندارند.دلیل شان در این مورد این است که این کار عمل بت پرستی و شرک میباشد و این کلیساها از خود رئیس عمومی ندارند


.



About the author

amenehakbary

I am Ameneh Akbary i was born in Herat Afghanistan I'm student of Amir Shire Ali high school of eleven class I like wort the studied and work by computer my favorite colur is blue and black the subjects wich I love Mathimatic,Physic,Islamic historic, And now i live in Herat…

Subscribe 0
160